Möbelretrospektiv visas i Furillens smakfulla miljö

Kultur och Nöje2004-06-18 04:00
Vamlingbosonen Mattias Ljunggren från Stenstugu har denna sommar återvänt till hemön med nästan hela sin möbelproduktion, ett slags retrospektiv, i vart fall ett färggrant potpurri som i sin huvuddel placerats i den smakfulla miljön i konferensanläggningen.
Därtill har Mattias Ljunggren skapat ett uterum, en pergola, mitt ute i det gamla industrilandskapet mellan slagghögar, järnvägsspår och den gamla fabrikslokalen.
Rummet har han skapat som ett slags installation, eller snarare ett litet tempel fyllt av enbart luft, ett sätt att skapa ett rum av trygghet mitt i den enorma miljön.
Pergolan har en alldeles speciell riktning i naturen, något som kanske besökaren inte uppfattar som något konkret, men linjerna blir till en abstraktion mot det gamla järnvägsspåret som slutar vid vägstationen, den stora betongbjälken som fortfarande vilar på sina pelare mitt i slaghögsriket och den gamla hamnen där allt en gång fraktades iväg.
Ytterligare en liknande pergola, fast något mindre, kommer Mattias Ljunggren att inom kort uppföra högst upp på en av de väldiga slagghögarna, och de båda har redan fått namnen "insikt" och "utsikt".
<span class='mr'>*</span>
Mattias Ljunggren gick ut Konstfackskolan 1990 men hade redan innan dess startat tillverkning och design av framför allt möbler.
Av det 30-40-tal olika objekt som finns med på utställningen på Furillen, som spänner över en period på nästan 20 år, är det äldsta ett sideboard som kan göras i olika längder.
Därefter kommer hans "cobra"-serie som rymmer 12 olika objekt från 1989 och framåt med pallar, stolar, fåtöljer och barinredning, till soffa och konferensbord. Ytterligare en storsäljare är serien "gute" som han startade vid slutet av 90-talet, formfulländade fåtöljer med hårda ytor till de stoppade varienaterna som slog ned som en "bomb" på möbelmässan. Ett slags stiliserad almoge i designen.
En designers utmaning är att lyckas skapa en mjuk och komfortabel sittkänsla med exempelvis formpressad plywood.
Stol "cobra" fick år 2002 utmärkelsen "guldstolen" av Sveriges Arkitekter och Mattias har fått utmärkelsen Utmärkt svensk form inte mindre än fyra gånger.
Mattias Ljunggren arbetar som frilansande designer, men framför allt är det tre större möbelfirmor han jobbar tillsammans med, Källemo, Johanson Design och Berga Form.
Den egna produktionen innehåller dessutom design av andra produkter om än i mindre skala, som mattor, speglar, lampor och ljusstakar.
<span class='mr'>*</span>
­Fabriken på Furillen är en häftig utställningsplats. Det är kul för att det inte är ett traditionellt galleri eller utställningsplats, här hamnar möbler direkt i ett sammanhang och smälter in i miljön, menar Mattias Ljunggren som just håller på att ge sin pergola den sista vita färgen ur pytsen.
­Dessutom blir det ett helt annat spektra av besökare med naturligt roliga krockar, säger han.
Att jobba med trädgårdsdesign är en ganska sen upptäckt för Mattias Ljunggren,
­Det är spännande och intresserar mig mycket även om det fortfarande är lite på hobbybasis, säger han.
Hans signum som designer är att smälta in i verksamheten och inte störa, bara ibland fungera som en färgglad pastill i kakan.
­Det är nog det svåraste, att inte störa utan bara tillföra funktion och harmoni.
Ett exempel är "cobra"konferensbord som först ser ut som ett vanligt avlångt bord att samlas runt, men vid påseende ger det en rund känsla och deltagarna runt bordet får alla kontakt med varandra.
­jag ville verkligen slå sönder det kantiga och skapa en rund, mjuk atmosfär, menar han.
Hans filosofi bygger på en syntes av att vara komplett och exakt i formen.
­Samtidigt får det inte vara för enkelt, säger Mattias Ljunggren som hittills lyckats med ganska långa serier och över lång tid.
­Jag följer naturligtvis med av vad som händer i Italien och i Milano, men själv tänker jag aldrig i termer som trender, säger han.
Hans möbelkonst har uppmärksammats även utanför landets gränser, främst i Skandinavien och Europa, men även i Japan gillar man hans design.
­Japaner har en förkärlek till det nordiska, det gäller inte bara möbeldesign, säger Mattias Ljunggren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!