Minnet av en far

Roland Hejdströms nya fotoutställning på det egna galleriet Arton vid Stora torget i Visby är ett mycket intressant möte mellan två generationer, två hantverk och mötet mellan far och son."I Fars Hand" innehåller det som kommer att överleva vårt slit- och slängsamhälle många gånger om - det handlar om kvalitet, flera gånger om.

Erland Hejdström gick ur tiden för fyra år sedan men hans verktyg finns kvar. Nu vördnadsfullt fotograferade och utställda av sonen Roland Hejdström med utställning "I Fars Hand".foto: Roland hejdström

Erland Hejdström gick ur tiden för fyra år sedan men hans verktyg finns kvar. Nu vördnadsfullt fotograferade och utställda av sonen Roland Hejdström med utställning "I Fars Hand".foto: Roland hejdström

Foto:

Kultur och Nöje2009-11-05 04:00
"I Fars Hand" är en utställning, med vernissage i morgon fredag, som innehåller 19 bilder av en byggnadsarbetares verktyg som många kommer att ta till sina hjärtan - inte bara av kvalitativa skäl.
Här ryms också en stor mängd nostalgi och vördnad för såväl byggnadsarbetet som för hantverket bakom kameran.
Roland Hejdström, som växt upp med och använde alla dessa välvårdade och välslipade verktyg, "inte alltid med självklar tillåtelse", kollade noga att inga spikar fanns i vägen för såväl såg som stämjärn. Och han fick också uppleva den glädje som ett bra verktyg innebar under själva arbetet.

Skönhet i tingen
När pappa Erland gick bort fanns verktygen kvar. Nu har de blivit en utställning, något Erland säkert är mycket nöjd över i sin himmel, även om han skulle sagt "gamla slitna verktyg är väl inget att fotografera".
Det är med vördnad Roland Hejdström tagit sig an uppgiften.
Ett sätt att spara lite av minnet av en far, en snickare och verkmästare, men framför allt det arbete han höll på med.
Minnen av den fem meter långa segelbåt de byggde tillsammans och sedan seglade.
Samtidigt ser Roland Hejdström skönheten i de väl använda tingen. Det slitna och det som för alltid är borta, den del av stämjärnen som försvunnit under ett yrkesliv.

Skärpa och lyster
Med samma vördnad kan vi betrakta Rolands bilder, bilder med ett skärpedjup som egentligen inte finns, men där han målat fram motiven med hjälp av en ficklampa under en enda lång exponering i ett helt mörkt rum. Ett tidskrävande arbete där själva exponeringen tar 10-15 minuter men där de förberedda skärpeinställningarna tagit timmar att ställa in.

Digitala bilder
De helt digitala bilderna är utskrivna på ett 100-procentigt bomullspapper, ett akvarellpapper med mycket hög kvalitet, som ger bilderna en enorm skärpa och lyster trots sitt stora format.
Här framträder med skärpa arbetet och de händer som formats av stämjärn och vattenpass, bandjärnsspännare och tänger, smygvinklar och olika sorters hyvlar - allt av högst kvalitet. Verktygens patentnummer, svordomar och hack efter misslyckanden, liksom verktygens namn. "Bahco" har ännu en klang av kvalitet. Samma kvalitet som Roland Hejdström visar med sina fotografier.
Far och son, petimetrar inom sina olika områden - missa inte den här utställningen som hänger fram mot nyåret.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!