"MÄleriet Àr dött, lÀnge leve affischen"

HĂ„kan AgnsĂ€ter befann sig mitt i smeten under den alternativa kulturrörelsen frĂ„n slutet av 60-talet. – Den startade kring GĂ€rdetfesten, det var nĂ„got som hĂ€nde dĂ„.

Foto: HÄkan AgnsÀter

Kultur och Nöje2015-07-16 16:08

HÄkan AgnsÀter spelade pÄ den tiden i proggbandet "Solen skiner" och började spara bandets affischer. Han fortsatte sedan ta ner alla möjliga affischer.

– Det blev en jĂ€vla massa tillslut. Sen lĂ„g de i en resvĂ€ska lĂ€nge. MĂ„nga Ă„r efter slog jag upp den dĂ€r resvĂ€skan och tĂ€nkte att de var sĂ„ jĂ€kla fina, sĂ€ger HĂ„kan AgnsĂ€ter.

Sedan dess har affischerna blivit en samling, nĂ„gra köptes till, andra donerades. År 2009 hĂ€ngde nĂ„gra av dem pĂ„ Nordiska museet och pĂ„ söndag Ă€r det vernissage pĂ„ gamla Konsum i Hellvi mellan klockan 12 och 15. PĂ„ utstĂ€llningen har vĂ€ggarna klĂ€tts med 105 stycken utvalda affischer. De hĂ€nger som de gjorde dĂ„, mĂ„nga och tĂ€tt ihop.

UtstÀllningen "Affischerna" följer fem teman som HÄkan AgnsÀter tycker speglar perioden: proggen, kvinnorörelsen, politisk konst, FNL-rörelsen mot USA:s krig i Vietnam och miljörörelsen.

Affischen var var 70-talets massmedium sÀger han, de hÀngde överallt.

– Nu ser jag det som en konstform och en experimentell verksamhet. Starka budskap och estetik var det som gĂ€llde, sĂ€ger han.

PÄ den tiden skulle konstnÀrerna lÀmna gallerierna och gÄ ut pÄ gatan. Parollen 1968 var att mÄleriet Àr dött, lÀnge leve affischen.

Idag ser han hur affischerna sÀtter igÄng nÄgot hos folk.

– Det Ă€r nĂ„got som ligger i det omedvetna hos mĂ„nga i min generation. Det verkar vara som en nyckel till stĂ€ngda rum, sĂ€ger HĂ„kan AgnsĂ€ter.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!