HÄkan AgnsÀter spelade pÄ den tiden i proggbandet "Solen skiner" och började spara bandets affischer. Han fortsatte sedan ta ner alla möjliga affischer.
â Det blev en jĂ€vla massa tillslut. Sen lĂ„g de i en resvĂ€ska lĂ€nge. MĂ„nga Ă„r efter slog jag upp den dĂ€r resvĂ€skan och tĂ€nkte att de var sĂ„ jĂ€kla fina, sĂ€ger HĂ„kan AgnsĂ€ter.
Sedan dess har affischerna blivit en samling, nÄgra köptes till, andra donerades. à r 2009 hÀngde nÄgra av dem pÄ Nordiska museet och pÄ söndag Àr det vernissage pÄ gamla Konsum i Hellvi mellan klockan 12 och 15. PÄ utstÀllningen har vÀggarna klÀtts med 105 stycken utvalda affischer. De hÀnger som de gjorde dÄ, mÄnga och tÀtt ihop.
UtstÀllningen "Affischerna" följer fem teman som HÄkan AgnsÀter tycker speglar perioden: proggen, kvinnorörelsen, politisk konst, FNL-rörelsen mot USA:s krig i Vietnam och miljörörelsen.
Affischen var var 70-talets massmedium sÀger han, de hÀngde överallt.
â Nu ser jag det som en konstform och en experimentell verksamhet. Starka budskap och estetik var det som gĂ€llde, sĂ€ger han.
PÄ den tiden skulle konstnÀrerna lÀmna gallerierna och gÄ ut pÄ gatan. Parollen 1968 var att mÄleriet Àr dött, lÀnge leve affischen.
Idag ser han hur affischerna sÀtter igÄng nÄgot hos folk.
â Det Ă€r nĂ„got som ligger i det omedvetna hos mĂ„nga i min generation. Det verkar vara som en nyckel till stĂ€ngda rum, sĂ€ger HĂ„kan AgnsĂ€ter.