Lasse Holm är tillbaka på ö-scen efter 30 år
22 juli når Diggilooturnén för första gången Visby och Östergravar.Och spindeln i låt- och showkavalkaden är förstås Lasse Holm, producent av föreställningen och mannen som tagit Diggilookonceptet ut på de svenska sommarscenrna. I går fanns han i Visby för att bland annat inspektera konsertarenan.
Foto: Fotograf saknas!
Lasse Holm har spelat live på Gotland många gånger genom åren med band som Moonlighters och Rankarna. Men det ligger 30 år och längre tillbaks i tiden.
Under senare år har han enbart varit på privatbesök, spelat golf i När etc. Men nu ställer han sig således på en gotländsk scen igen.
- Det ska bli oerhört kul. Gotland har hela tiden funnits med i pipelinen och i år blir det av.
Diggiloo har vuxit rejält efter premiäråret 2003. I år omfattar turnén 27 föreställningar, 100 personer är inblandade i kringarbetet, 25 pers återfinns på scenen och man har fyra scener som ambulerar runt i landet för att logistiken ska fungera.
Lasse Holm konstaterar att Diggiloo vann publikkriget förra året. Han menar att man egentligen har alla sommaraktiviteter som konkurrent. För att möta detta erbjuder man en totalunderhållning: standup, jazz, opera med mera.
I år kommer man att framföra bland annat teman från kända teve-serier samt filmlåtar av Ennio Morricone som gjort flera klassiska westernteman. Och Måns Zelmerlöw kommer att sjunga Gilbert Becaud - på franska. Showens 15-mannaband svarar för den musikaliska uppbackningen.
- Sommaren är stekhet med stadsfester och andra evenemang. Men vårt varumärke har fäst och vi ger en form av familjeföreställning där artisterna framför två låtar men även gör oväntade saker och när de gjort entré är de med hela tiden i någon form, körar etc. och på tribunen återfinns även några soffor som bidrar till atmosfären.
Själv är han på scenen hela tiden, något han trivs med efter många år i teve- och skivstudior.
- Det blir en ganska artificiell miljö.
Planeringen av kommande års Diggiloo börjar redan under hösten, till jul måste artisterna vara klara så att publiken vet vad som väntar.
- Diggiloo är nöjesbranschens motsvarighet till Ikea, välorganiserat och publiken vet att den får en kvalitetsprodukt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!