Kvintetten Qvintetten debuterade

Kvintetten Qvintetten begick debut genom sin körkonsert på tisdagseftermiddagen i Visby domkyrka, en konsert ingående i Excelsis IX-dagarna.

Foto: Rolf Jönsson

Kultur och Nöje2009-12-30 04:00
Samtidigt tillkännagav vokalensemblens ledare, domkyrkoorganisten Claes Holmgren, under sin inledande presentation att Qvintetten i fortsättningen kommer att benämnas Distler-ensemblen.
Detta efter kompositören Hugo Distler vilken också var verkrepresenterad vid konserten och vars kompositioner man framöver kommer att fördjupa sig i.

I domkyrkans färskaste vokalensemble ingår Emelie Stolpe Marklund-sopran, Annica Grönhagen-alt, Anna Hederstedt-alt, Lasse Pettersson-tenor och Martin Helldén-bas.
Under konserten gav man gestalt åt tre tonsättares verk. Hugo Distler (1908-1942) var influerad av Palestrina och 1600-talskompositören Heinrich Schütz och var en förgrundsgestalt inom den protestantiska tyska kyrkomusikrörelsen. Hugo Distler skrev en hel del vokalmusik till såväl sakrala som profana texter och fick också många svenska efterföljare.
Han ingjuter en ny tidsanda i det gamla via ett personligt språk och var här representerad med sin julmotett "Singet frisch und wohlgemut" (Motette auf die Weinacht) op 12:4 samt ur "Dreissig Spielstücke" op 18/1. Och framöver kommer således kvintetten att bjuda på fler verk av denne intressante men så tragiskt (han begick självmord) tidigt bortgångne 1930-tals-kompositör.

En av Distlers förebilder var således Pierluigi da Palestrina. På repertoaren i domkyrkan återfanns dennes motetter "Salvator mundi" och ´"Exaudi, Domine".
Qvintetten inledde med G A Barnabeis (1649-1732) "Missa in D". Barnabei var Italienfödd men verkade en längre period i München. Han var hov- och kyrkotonsättare och får trots sina många Tysklandsår räknas till den romerska skolan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!