Kulturen behöver gemensam röst

Kultur och Nöje2006-11-24 06:00
Visst borde kulturen på Gotland ha en gemensam plattform.
Det var en majoritet av de kulturarbetare som samlats på Björkanders i onsdags, överens om.
Projektet Kulturproduktionsplats Gotland arbetar med en förstudie med detta som mål och för att testa sina idéer och tankar hade man bjudit in till ett seminarium för att undersöka intresset bland öns kulturproducenter.
Att överhuvudtaget se sig som en producent är inte självklart när man arbetar inom kulturområdet. Ordet anspelar direkt på näringslivet och man blir en del i ett sammanhang som man kanske inte alls känner sig bekväm i.

*
Men hur det än är så finns det mottagare och konsumenter av kultur och det är mot denna grupp som kulturarbetarna borde samlas, tycker personerna i projektet, på samma sätt som idrotten är samlad i Gotlands Idrottsförbund och som turistföretagen är i Gotlands Turistförening. Ett nätverk som är övergripande för en hel näring, inte bara för den speciella uttrycksformen.
Projektet, som ägs av Smultronfabriken i Rute och fått stöd från Växtkraft Mål 3, Mål 2 Öarna, samt Kooperativ utveckling Gotland, ska avslutas i februari nästa år. Det vill säga, då ska förstudien vara klar, målsättningen är att inte stanna i "projektfasen" utan att arbetet ska resultera i en långsiktig och stabil organisation som kan vara en samtalspartner gentemot myndigheter men också en kanal för marknadsföring utåt samt kompetensutbildning och byte av tjänster internt.

*
Det finns redan en rad nätverk inom kulturen, inom respektive bransch. Ett spännande resultat som projektet redan uppnått är att inventera alla "kulturproducenter" på Gotland. Totalt har man hittat 790 personer: musiker, teaterfolk, arkitekter, bildkonstnärer, kulturarrangörer med flera. Bara att få denna bild av kulturens personella omfattning på Gotland är en bra utgångspunkt.
På onsdagens seminarium fick deltagarna skriva ner vilka behov och tankar de hade kring en "kulturplattform" på Gotland.
- Det gemensamma för de flesta var att man efterlyser fysiska möten, en plats att mötas på. Låg hyra och långa kontrakt är det primära, det geografiska läget sekundärt, berättar Greta Henriksson för projektet.

*
Onsdagens möte var en viktig milstolpe, här skulle det avgöras om man skulle gå vidare eller lägga ner planerna.
- Vi var faktiskt förvånade över hur lika vi tänkte allihop, påpekar Greta Henriksson.
För att få inspiration och exempel på hur man kan arbeta övergripande inom kulturen var två gäster inbjudna för att berätta om sina erfarenheter: John Higson från Street i Stockholm, och Niklas Hansson från numera nedlagda Konstakuten i Stockholm.
John Higson har varit på Gotland flera gånger tidigare och talat om "Bondens egen marknad" som han startade och där idén var att lantbrukarna skulle ha en direkt kanal till konsumenterna. Vid Street, som ligger vid Hornstull på Södermalm i Stockholm, har en ruffig gata med garage förvandlats till en sprudlande mötesplats med kulturella förtecken. Hit kommer varje helg mellan 10 och 60 tusen människor för att shoppa, se på teater, lyssna på musik, äta eller dansa.
- Vi villa skapa en plattform för att förverkliga drömmar, förklarade han.
Nästa steg i att utveckla Street är att starta ett samarbete med olika regioner, till exempel att Gotland intar Street en helg...
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!