Kristina Jansson synliggör normen

Kristina Jansson är vårens stora utställare på Konstmuseet i Visby. Hennes ofta mycket stora målningar handlar om intryck och avtryck - minne, tolkning och förnimmelse.I hennes bildvärld återkommer också kontrasterna, mellan mörkt och ljust, då och nu, eller det onda kontra det goda.

<7GT_Bildrubrik>vårkonstnär.</7GT_Bildrubrik> Kristina Jansson, som förra året fick Carnegie Art Awards andrapris på 600 000 kronor och samarbetat med Aldy Milliken, är vårens konstnär på Konstmuseet, här med sin svit av stillbilder inspirerade av gamla stumfilmer.

<7GT_Bildrubrik>vårkonstnär.</7GT_Bildrubrik> Kristina Jansson, som förra året fick Carnegie Art Awards andrapris på 600 000 kronor och samarbetat med Aldy Milliken, är vårens konstnär på Konstmuseet, här med sin svit av stillbilder inspirerade av gamla stumfilmer.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2011-02-04 04:00

Om Michail Bulgakov inspirerades av något annat verk när han skrev romanen "Mästaren och Margarita" förtäljer inte historien, men hans bisarra händelser och absurda karaktärer inspirerade Mick Jagger när han 1968 tillsammans med Keith Richards skrev Rolling Stones klassiker "Sympathy for the Devil".

Låten inspirerade filmaren Jean-Luc Godard att mitt under brinnande Vietnamkrig göra sin dokumentärfilm med samma namn och scenerna med Rolling Stones i studion har inspirerat Kristina Jansson till målningen "Echo 2007" som nu visas på Konstmuseet.


Text, foto och film
Det är så hon arbetar med sitt måleri, intryck och avtryck, och hon är konsekvent när det gäller att återanvända andra media i sitt oljemåleri, text, foto eller film. Men istället för att fokusera på kriget i Vietnam tänker hon på Irakkriget och kriget i Afghanistan, där vi som tv-tittare kunde och fortfarande kan följa krigets offer via soldaternas egna kikarsikten.

Kristina Jansson har medvetet avfolkat skivstudion i sin målning, personerna på målningen tittar utifrån - liksom betraktaren av målningen - in i den tomma studion och på detta sätt skapar hon osäkerhet. Blir betraktaren också betraktad?

Till både form och innehåll ställer hon existentiella, filosofiska och inte minst sociala och politiska frågeställningar.


Monumentala målningar
Kristina Jansson är en del av det figurativa måleri som på senare tid fått en renässans och nu fyller hon hela Konstmuseets nedre våning med ett 20-tal av sina monumentala målningar.

Utmärkande för hennes konst är också den "skeva" blicken, vilket också blivit utställningens titel - "The Oblique Gaze/Den skeva blicken". Den "skeva" blicken tillför nya perspektiv vilket får oss att se mera än den gängse normen och de gängse värderingarna, exempelvis de manliga maktstrukturer hon beskriver med sitt måleri.

Bland annat genom arkitekturen som hon arbetat med i sin svit "Case Study Houses", inspirerat av ett amerikanskt 1900-talsprojekt att bygga hus till hemvändande soldater. Här fanns en strävan att bryta gamla normer med raka rena linjer och det man eftersträvade låg nära de fascistiska skönhetsidealen.


Egna minnesbilder
På målningarna har hon realiserat de hus som oftast stannade på skiss- eller modellstadiet.

Kristina Jansson är också intresserad av sina egna minnesbilder, bland annat i målningen "Kitchen". Som alldeles för ung såg hon Stanley Kubricks skräckfilm "The Shining" med Jack Nicholson i huvudrollen.


Vettskrämd
Hon tänker sig ögat som en kameralins och hjärnan som det analoga kamerahuset, och kvar i minnet har hon byggt sin egen bearbetade "skeva" bild av "köksscenen" i filmen.

När hon såg filmen blev hon vettskrämd och på målningen har hon vänt världen upp och ner.

Kristina Jansson tillhör en av våra mest eftertraktade och intressanta konstnärer just nu och hennes måleri har också en känslomässig dimension, i slap stick-format har hon målat kampen mellan det goda och det onda i stumfilmsversion - som Helan och Halvan.

Utställningen har vernissage i kväll och pågår på Konstmuseet till och med 24 april.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!