Om ett par månader fyller Dan Leonette 70 år och nu kan han blicka tillbaks på ett halvt sekel som konstnär. Det är ett konstnärskap som fortfarande är i rörelse och inte vill stelna. När Dan Leonette i morgon har vernissage på Galleri Ridelius i Visby får publiken för första gången se prov på hans nya pastellmåleri.
Motiven har funnits med förut: En trappa i Portugal, några höns hemifrån Kräklingbo och gotländska stränder. Men allt får en helt ny lyster i torrpastell, tycker Dan.
Det var konstböcker av de amerikanska konstnärerna Albert Handell och Sally Strand som fick honom att bli sugen på att måla med krita, efter många år med akryl och pastell. Att se deras bilder var som att få en elektrisk stöt och den fick fart på både idéflödet och lusten för måleriet.
- Jag jobbar ju med keramik och där har jag bubblat av idéer. Mitt måleri har inte riktigt hängt med, säger Dan Leonette och fortsätter:
- Torrpastell kommer det att bli mycket mer av i fortsättningen. Det är som att det kommer en glöd inifrån och ut och det är en fantastisk teknik när man vill få fram nyanser.
Att kritorna dessutom är betydligt lättare att jobba med än den tunga keramiken är en fördel för den konstnär som snart fyller 70 och vill kunna fortsätta att arbeta så länge som möjligt.
- Det är tungt att arbeta med keramik, lederna säger stopp när jag lyfter de stora krukorna.
Tuppar och höns tillhör de motiv som publiken har gillat allra mest under åren. För en tid sedan klev en okänd man fram till Dan och levererade en bestämd recension av hela det Leonetteska måleriet:
"Dina stilleben duger. Dina strandbilder är sådär. Du ska måla höns och tuppar".
Dan Leonette tycker om sina höns. De är väldigt uttrycksfulla. Men bara höns... Nej, han vill gärna bjuda på någonting mer. Och här kommer pastellkritorna väl till pass.
- Det är ju bara att ha med sig en ask kritor och ett block och sedan kan man sitta var som helst och jobba.
"Var som helst" är den här gången Torsburgen och gotländska stränder, men också Portugal, dit Dan Leonette ofta reser på semester, och Grekland, där barnen bor. Motiven kan dyka upp var överallt. Också på de golfbanor som Dan Leonette ofta besöker.
- Jag upptäcker hela tiden fragment av naturen som kan bli bilder. Det handlar mycket om ljuset, för när man målar realistiskt arbetar man med spelet mellan ljus och skugga. Nyligen såg jag några kor och ljuset som spelade i deras pälsar. Det skulle kunna bli en fantastisk bild.