Komedin som blev ett skarpt och pricksäkert drama

Kultur och Nöje2005-04-22 06:00
"IN GOOD company" lanseras som en komedi, men det är missledande. I själva verket är det ett drama som är skarpare och mer pricksäkert i sin kapitalismkritik än om Lukas Moodysson och Maj Wechselmann skulle filma tillsammans.
Det finns mycket "Wall Street" över "In good company". Här målas först upp en idealbild av en tid, osäkert när, då Gud var i sin himmel och företag var goda organismer som först och främst tryggade sina medarbetares inkomst och där mannen med rynkor bestämde på ett mycket vist sätt över mannen utan (det är förstås ingen slump att jag skriver "mannen", för på den här idealtiden var kvinnan ute ur offentligheten.)
Men så! Storbolag, globalisering, unga män med slips petar undan gamla män med rynkor och företagen vill plötsligt - håll för öronen nu, barn - tjäna pengar. Synergi, fientliga övertaganden, koncerner och dotterbolag, kostnad och intäkt, Porsche och profit, sushi och Starbucks, pest och kolera.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!