Kollaget har blivit Kévorks viktigaste konstnärliga teknik
Gotland har blivit en omistlig del av Kévork Zabounians konstnärskap .
*
På Galleri Bergesen i Bläse visas just nu ett dussintal av hans stämningsfulla bilder, landskap och porträtt där motivet egentligen är oviktigt, men där man ändå spårar en trohet mot naturen och den mänskliga kroppen. Seriegrafierna har byggts som kollage, från de ljusa nyanserna till de mörka, ofta uppemot 20 olika färger i varje bild. Från början jobbade han som traditionell målare men med tiden har kollaget blivit hans viktigaste konstnärliga teknik. Där kan han lägga till och dra ifrån och skapa sina spännande kompositioner som lever av form, färg, rytm och rymd. När det gäller Kévork Zabounians konstnärsskap har många refererat till Cézannes bildvärld och det är en rättvis liknelse även om han själv bara ser honom som en förebild när det gäller att gå in i landskapet, analysera det och bygga sin bild. Gotland och även Visby har blivit det Alexandria han lämnade som 25-åring för att studera på Konstfack i Stockholm. Vintertid bor och arbetar han i Lidingö. Kévork Zabounian har ställt ut på Gotland flera gånger tidigare.
*
Sedan han visade sina bilder på Konstmuseet i Visby 1992 har han också medverkat i den stora grafikutställningen Nordgrafia och så sent som förra året ställde han ut på Galleri 5 i Visby. Att det denna sommar blev en utställning i Bläse är ingen slump. Han gillar skarpt det lilla Galleri Bergesen, ett ställe som harmoniserar väl med hans bilder. Kévorks utställning pågår till och med fredag den 7 juli. Sedan är det dags för galleristen själv, Marianne Bergesen, att ställa ut akvareller. Sommaren avslutas med Ann Wolff som ställer ut sina glasmålningar - vernissage den 15 juli.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!