Klassisk krubba i ny skepnad

Krubban är temat för Svensk form Gotlands julutställning på konstmuseet.I en vacker och tankeväckande utställning, visas stundom underhållande, stundom provokativa nytolkningar av den allra heligaste familjen.

Gräddtårta. Björn Hammarström bidrar med två olika krubbor, en uppbyggd av Märklintågs tillbehör, samt denna gräddtårtsliknande skapelse.

Gräddtårta. Björn Hammarström bidrar med två olika krubbor, en uppbyggd av Märklintågs tillbehör, samt denna gräddtårtsliknande skapelse.

Foto: Tobias Wallström

Kultur och Nöje2007-11-30 04:00
I morgon, lördag, inviger biskop Lennart Koskinen Svensk forms julutställning "Krubban = mamma, pappa, barn?", på konstmuseet.
Krubban är inte bara symbolen för kristendomens födelse, utan också för den heteronormativa kärnfamiljen, bestående av mamma, pappa och barn.
- Familjen är central i julfirandet och då blir det ganska självklart att titta på familjen och krubban. Det handlar också om vad är en familj, hur många individer måste ingå, säger kuratorn Ahnie Gottberg, Svensk form Gotland.
Den traditionella familjekonstellationen har förändrats och i ärlighetens namn så var väl heller inte Jesu familj särskilt konventionell, med en oskuld till mor, en helig ande till far och så styvfar Josef.
- Man har en idealiserad och glorifierad bild av familjen, som kanske aldrig ens har existerat, säger Ahnie Gottberg.
Ett tjugotal konstnärer, formgivare och konsthantverkare, verksamma på ön, har bjudits in att göra sina egna tolkningar av den traditionella julkrubban. Resultatet är en vacker, överraskande och tankeväckande utställning, tillgänglig och alldeles lagom stor.
Verken presenteras på gyllene podium, i ett rum som fått vackra djuplila väggar - vars liturgiska innebörd är väntan - advent. Sakral bakgrundsmusik förstärker ytterligare känslan av högtid.
Ulla Hellman tagit fasta på de tre vise männens gåvor och visar askar med guld, rökelse och myrra.
- Det är tre heliga gåvor som krävs för ett lyckligt familjeliv. Guldet står för kläder på kroppen, mat och tak över huvudet. Rökelsen gör oss öppna för helighet, som för mig är lika med kärlek. Jag har använt rökelse av cederträ, som också är en helig rökelse, säger Ulla Hellman.
Den tredje asken innehåller myrra, ett harts gjort på gummisekret, som historiskt använts som rökelse, men också vid smörjelse, balsamering och i läkemedel.
- Vem har inte undrat vad myrra är, nu kan alla se, känna och lukta på myrra. Jag tolkar också gåvan som en önskan om hälsa för den nybildade familjen, säger Ulla Hellman.

Helena Andreeffs tolkning är betydligt mer brutal. Krubban är uppbyggd av drivved - enda återstoden av naturen, de vise männen är Herodes lakejer och deras gåvor är vapen.
- De kommer med vapen, som de delar ut till olika personer i de länder som hotar att konkurrera om makten. Den vanliga familjen är i dag ständigt utsatt för de spänningar som finns i världen, säger Helena Andreeff.
Även Theo Wa de Pohl ger en dyster bild av krubban, hans taggtrådsomgärdade "Battlehem" för tankarna till det heliga landets nu rådande tillstånd.
Desto muntrare är Eva Bergenvalls skapelse i klara färger. Hon har återanvänt en grekisk ikon, som hon haft i sin ägo i 20 år. Den restaurerade ikonen har kompletterats med ett gammalt proppskåp, kulörta lampor och en stor röd spiral på bockar.
- Jag tänker att spiralen ger energi till allting. Jag ser en koppling dels till vårt ursprung - DNA, dels till att all energi går i spiraler och julen är ju ljusets och återkomsten av ljusets, högtid, säger Eva Bergenvall.
I Åsa Thunholms tovade krubba erbjuder tre visa kvinnor tid, goda råd och amningshjälp, Björn Hammarströms krubba ser ut som en spritsad gräddtårta och Jan Silén ställer ut ett litet rött skåp, med "The holy family" i form av tre kitschiga platsfigurer, bakom glas, en hammare och texten "Vid akut behov krossa glaset".

Mitt bland alla nytolkningar finns också en traditionell krubba, ett samarbete med Visby domkyrkoförsamling genom gotländskan Ann-Christine Ullman, numer bosatt i Schweiz.
Krubban är uppbyggd i nio olika scener, från bebådelsen till flykten till Egypten och tältet löper som en röd tråd.
- Tältet har jag valt för det är ursprunget till våra tre världsreligioner. Det började med tältet där Abrahams söner föddes, sen när israeliterna ger sig iväg från Egypten ut i öknen ligger Moses tio budord i en guldkista som förvaras i tält. I Betlehem tog herdarna, som antagligen var beduiner, hand om Josef och Maria, så antagligen föddes Jesus i ett tält, säger Ann-Christine Ullman.
Tältets centrala roll i religionen lever kvar än i dag. Altarskåpet, där det allra heligaste i kristendomen, oblaterna - Kristi kropp, förvaras, kallas tabernakel, som betyder just tält.

"Krubban = mamma, pappa, barn?" pågår till och med januari nästa år. Liksom förra året är utställningen också en tävling, där den vinnande krubban ska röstas fram.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!