"Jätteroligt att måla av varandra"

Med en jätteapplåd och rosor till alla medverkande satte de äldsta eleverna vid särskolan på Solberga punkt för det skapande arbete som de har ägnat sig åt den här våren.

Kul! Jennie Johansson och Olivia Jupiter har målat, filmat, spelat musik och hållit på med improvisationslekar och gillade alltihop.

Kul! Jennie Johansson och Olivia Jupiter har målat, filmat, spelat musik och hållit på med improvisationslekar och gillade alltihop.

Foto: Henrik Radhe

Kultur och Nöje2011-04-29 04:00

Tillsammans med hand-ledarna Karin Kickan Holmberg och Jessica Lundeberg har de fått jobba med teater, musik, improvisationer, måleri och film. Resultatet redovisades på Gotlands museum i går. De bjöd på ett skådespel, ett orkesterframträdande, animerade filmer och en konstutställning.

Det som skilde den här redovisningen från många andra var att hela skapandeprocessen hade dokumenterats i en film. Här blev det tydigt hur stor glädjen är när man med lek och arbete lyckas locka elever att tänja sina gränser och våga synas och höras.

Skapande skola har inneburit att många gotländska skolklasser har fått chansen att jobba tillsammans med frilansande kulturarbetare. När turen kom till särskolan på Solberga gjorde man en större satsning än vanligt. De här eleverna fick mycket mer tid än de flesta andra.

Karin Kickan Holmberg gillade den modellen. Här fick hon och Jessica Lundeberg chans att göra avtryck.

- Annars är det lätt att vi som kulturarbetare bara kommer in i skolan för att spraka som ett tomtebloss i en liten stund.

Eleverna Olivia Jupiter och Jennie Johansson har njutit av de skapande lektionerna:

- Det var jätteroligt att måla av varandra och leka. Allt var kul, säger Olivia.

Bildläraren Emilie Walter och musikläraren Britta Backlund-Rödland har redan börjat diskutera hur de ska gå vidare på egen hand.

- Ofta används bilden som ett komplement till teoretiska ämnen, men här har vi startat i de estetiska lärprocesserna, det sinnliga och det lustfyllda. För oss som arbetar i särskolan är det här absolut en väg att gå, säger Emilie Walter.

Och just så är det tänkt att satsningen på Skapande skola ska fungera. Genom att frilansande kulturarbetare kliver in i skolan vill man ge lärarna inspiration till att utveckla sin egen undervisning.

- Det handlar om att förbättra skolan och få den att använda fler språk i lärandet, förklarar Hanna Wärff Radhe på kultur- och fritidsförvaltningen.

Hittills har skapande skola riktats mot elever från klass 4 till 9. Från och med i höst kommer också de yngsta skolbarnen att kunna få del av satsningen på skapande i skolan.

Region Gotland beviljades förra året en miljon kronor till projekt inom ramen för Skapande skola.

Bidraget ska medverka till att göra kulturen till en del av lärandet.

Kulturella och konstnärliga uttryck ska långsiktigt integreras i grundskolan.

Bidraget ska också öka den professionella kulturverksamheten för och med eleverna, så att tillgången till kulturens alla uttrycksformer ökar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!