Italiensk operavår fortsätter på Roxy
Efter premiärsuccén med "Madama Butterfly" behöver alla operavänner inte vänta länge till nästa begivenhet, redan nu på lördag är det dags för en direktutsändning från "The Met" i New York. Denna gång är det Vincenzo Bellinis "La Sonnambula - sömngångerskan" som står på programmet.
Tenoren Juan Diego Florez och koloratursopranen Natalie Dessaye sjunger huvudrollerna i "La Sonnambula". foto: Ken Howard/The Metropolitan Opera New York
Foto:
Om "Madama Butterfly" representerar både musik och dramatik är "Sömngångerskan" en representant för en operaform där musiken står i fokus, i en klassisk "bel canto" tradition. En italiensk vokalteknik som främst utvecklades under 1700-talet och det tidiga 1800-talet. En tradition där klangen och den tekniska sångskickligheten premieras.
Vincenzo Bellini (1801-1835) är kanske den tonsättaren som främst personifierar denna musikstil där bland annat operan "La Sonnambula" ingår. Operan hade premiär i Milano på Teatro Carcano den 6 mars 1831 och blev genast en stor framgång. Operan räknas tillsammans med "Norma" och "I puritani" som Bellinis främsta verk.
Fel sovrum
Handlingen kan väl bäst beskrivas att den kretsar kring ett giftermål med förhinder! Den sköna Amina - sömngångerskan, råkar en natt gå in i fel sovrum vilket naturligtvis får stora konsekvenser för hennes äktenskapsplaner med Elvino. Det kan väl redan nu avslöjas att det blir ett lyckligt slut på denna historia...
Regissören Mary Zimmermans produktion vill undersöka temat "sömn och vaka" i en uppsättning som utspelar sig i nutid.
Operan är inte särskilt ofta förekommande på svenska scener men för precis ett år sedan gjordes en uppsättning på Malmö Opera och Musikteater som fick ett mycket positivt gensvar.
"Sömngångerskan" nådde Sverige relativt snabbt och fick sitt första framförande på Kungliga Operan i Stockholm den 9 januari 1843. Kända sopraner har framträtt i rollen som Amina, en erkänt svårsjungen roll där den vokala skickligheten sätts på prov. Bland andra har Maria Callas, Joan Sutherland, Edita Gruberova, Cecilia Bartoli och Anna Netrebko kreerat rollen.
Jenny Lind
Vår egen svenska superstjärna på 1800-talen, Jenny Lind, firade också stora triumfer i rollen som Amina. Lind är för övrigt aktuell med en utställning på Musikmuseet i Stockholm.
I rollen som Amina i föreställningen från "The Met" framträder den franska koloratursopranen Natalie Dessaye. Under senare delen av 1990-talet väckte hon stor uppmärksamhet med sina ultrahöga toner. Rollen som Amina gjorde hon för första gången i Lausanne 2004.
Under sommaren fortsätter hon att framträda i USA, då hon gör rollen som Violetta i "La Traviata" på Santa Fe-operan i New Mexico under sommaren.
Hennes motspelare i rollen som Elvino är den peruanske tenoren Juan Diego Florez. Han har framträtt på de flesta större operascener i Europa och i USA, oftast i den italienska bel canto-repertoaren där hans mjuka tenor kommer bäst kommer till sin rätt.
125-årsjubileum
Regissören Mary Zimmerman gör med denna föreställning sin andra produktion på "The Met", 2007 regisserade hon en uppsättning av "Lucia Di Lammermoor" och är även kontrakterad för nästa säsong, då hon skall ansvara för en en produktion av Gioacchino Rossinis "Armida".
För den musikaliska ledningen av "Sömngångerskan" svarar den italienska stjärndirigenten Evelino Pidò. "The Met" firar i dagarna ett storslaget 125-årsjubileum, vid den solenna galaföreställningen medverkar även Dessaye och Florez, också en indikation på deras vokala kvaliteter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!