Ingebäck bjöd på stark lyrisk sopran
Något av Absolut Advent vilar över den traditionella Adventskonserten i domkyrkan.
En konsert som därmed gav publiken i den fullsatta S:ta Maria just den dos av förväntan inför julhögtiden som man önskade sig.
Stämtoner dämpar det förväntansfulla sorlet, klockklangen ljuder, elljusen dämpas och de levande tar över. "Den signade dag" sprids ut över auditoriet. Det klingar mäktigt under domvalven. Inte minst i det härligt urladdade avslutet i Otto Olssons "Advent".
Karin Ingebäck fick med kort varsel hoppa in och ta över huvudrollen som sångsolist i Gotlandsmusikens adventskonsert i domkyrkan på söndagskvällen, detta sedan ursprungligen inbokade Emma Vetter tvingats lämna återbud.
Karin Ingebäck har Stockholmsoperan som arbetsplats men framträder också ofta med olika orkestrar i landet likaväl som i Europa.
Här gör hon entré med "Marias vaggsång". En insats som belönas med tunga applåder efter viss publiktvekan inför det lämpliga i denna ljudliga bifallsvariant i kyrkan.
Dirigentpulten delades som brukligt vid denna konsert av två personer. I går var det musikkonsulenten i stiftet, Marit Torkelsson, som svarade för insatserna när Gotlands körförbunds stora kör hade huvudrollen. Med fanns också en dirigent under utbildning, Per Hammarström. För det musikaliska ackompanjemanget svarade Gotlandsmusikens största ensemble, Blåsorkestern.
Karin Ingebäcks lyriska sopran passar sällsport väl ihop med flertalet av de melodier som återfanns på aftonens repertoar. Framför allt i "Ave Maria" som blev till aftonens höjdpunkt med sin innerlighet parad med en dramatisk stegring. Och i Adams julsång bjöd Karin Ingebäck på en härlig insats i ett prima samspel med kören.
Ett fullländat program där väl dock ouvertyren till "Figaros bröllop" framstod som något av gökungen och med fördel kunde fått lämna plats åt någon av kandidaterna i de överblivnas kö.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!