Henrik Andersson i slutfasen av sin klockspelskomposition

Kultur och Nöje2005-02-09 06:00
I dag bjuds första möjligheten att lyssna till konstnären Henrik Anderssons verk för klockspelet i Visby domkyrka. Då sker en generalrepetition av kompositionen ?Repetition? eller, som arbetsnamnet löd, ?Hells Bells?.
Vid en föreläsning på Högskolan presenterade Henrik Andersson sitt konstnärskap. Han gjorde en kort genomgång av tiotalet verk, performances/installationer, fram till det nu aktuella projektet i samarbete med BAC, Baltic Art Center.
Henrik Andersson, ursprungligen från Göteborg men numera Stockholmsbaserad, finns på Gotland inom ramen för BAC:s projekt ?Production in residence? där själva skapandet ingår som ett led i utställningen.
Klockspelskompositionen har urpremiär på lördag och ingår tillsammans med ytterligare tre verk, som finns på plats i BAC:s lokaler, i utställningen.
Klockspelsverket baseras på enkla arabiska tonskalor och uppmärksammar att det under medeltiden var influenser från arabisk musktradition som utvecklade musikteorin. Europeisk och arabisk musik utgör varandras förutsättningar snarare än motparter, menar Henrik Andersson. Verket ställer frågor om humanism och identitet i dagar när stora intressekonflikter präglar dessa båda kultursfärer.
- Det handlar om vem som har rätten att tala till vad. Klockspelet i domkyrkan tar en hel stad i anspråk men jag hade aldrig fått tillträde till det om jag inte haft BAC bakom mig.

Henrik Andersson berättade således om ett flertal andra konstprojekt han varit inblandad i. Ofta använder han ett ljudande, humoristiskt anslag för att väcka intresse för ett allvarligt ämne.
Ett verk han presenterade närmare och som också ingår i hans BAC-utställning är en uppspelning av folkpartiets partiprogram för integration med krav på svenska språkkunskaper. Uppläsningen görs av en tysk automatisk SMS-tjänst som tolkar texten som tysk eller engelsk.
?? Jag gjorde det här när jag bodde ett år i Tyskland. Röstmaskinen förvandlar den svenska texten till rotvälska. Det är nästan så att det är drottning Silvia som reciterar det hela.
?Drinking swedish water in Romania? tillkom i höstas när han blev tillfrågad om att göra någon form av performance till en svensk utställning i Timisoara. Fröet till verket kom när han började fundera på vistelsen där.
- Det första jag tänkte på om Rumänien var inte politiska förändringar utan ?Kan man dricka vattnet??.
??Så jag tog med svenskt vatten och gjorde en ljudkomposition. Jag sp elade med våta fingrar på kristallglas, så lång tid som det tar att dricka ett glas vatten.

I ?Eld upphör?, som visades på Kulturhuset i Stockholm runt årsskiftet 01-02, visade han upp trumpeten från Ådalen 1931, det vill säga det instrument med vilken en deltagare i demonstrationen påstås ha blåst eld upphör-signalen när militären började skjuta.
Göteborgskravallerna började snabbt jämföras med Ådalen. I orkestern i demonstrationståget i Ådalen gick en trumpetare som spelade signalen för eld upphör och militärerna slutade då skjuta. Detta enligt Bo Widerbergs film.
??Jag kontrollerade om det var en myt men det visade sig stämma, trumpetaren hade dessutom lärt sig spela som värnpliktig. En släkting till denne hittade vi i Danmark och fick låna trumpeten.

Henrik Andersson har tillsammans med en kollega för tillfället en pågående utställning på galleri Index i Stockholm. Till uställningen har man konverterat en kärnexplosion till hörbart ljud.
??Vi tar oss an kärnkraften. En seismograf upptäcker en kärnvapenexplosion var den än händer. Vi fick tag på en seismografisk inspelning gjord i Kanada av en kärnexplosion i Pakistan och sätter den i relation till en musiktradition i John Cage-anda.
Men från lördag och fram till 12 mars är det således Visby som är platsen för hans kombinerade klockspelskompostion/utställning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!