Hemse Filmstudio 20-års- jubilerar med digert program
Terminen startar med en musikal (20/9). Det är Joel Schumacher som har filmat en långkörare på scen, Andrew Lloyd Webbers Fantomen på operan. Tiden är sent 1800-tal. Handlingen kretsar kring ett operahus i Paris, där Schumacher lyckats få med ett triangeldrama med mystik. Det unga stjärnskottet Emmy Rossum spelar en ung skönhet som vuxit upp i operahuset. De övriga personerna är förstås Fantomen själv och direktören för operan. Filmen är naturligtvis sentimental, men Schumacher undviker de värsta fallgroparna genom att lägga till en burlesk komisk air.
Vi förflyttas i nästa film (4/10) till modern fransk miljö. Angélique är en ung konstelev som spelas av Audry Tautou (från Amélie från Montmartre). Hon förälskar sig i en läkare och som titeln antyder så blir det en passion. Filmen heter just Vansinnigt förälskad. Under ungefär halva filmen får vi se händelserna ur hennes perspektiv. Vändningen kommer när perspektivet byts och allt ses ur mannens ögon. Regissören, Laetitia Colombani, gör ett försök att växla från dramatik till komedi. Slutet är hur som helst överraskande.
Den ryska debutfilmen Återkomsten (18/10) har väckt stor internationell uppmärksamhet. Filmen har fått pris i Venedig och Guldbaggen i Sverige. Regissören Andrei Zvyagintsev har fått allt att stämma, spelet, musiken, bilderna och färgerna.. Handlingen utspelar sig under sju dagar med två bröder i centrum. De har större delen av sitt liv levt utan sin far. Denne mystiske man dyker plötsligt upp i hemmet och spelet kan börja. I denna enkla handling har regissören vävt in ett mysterium som inte får sin lösning och en psykologisk thriller vars upplösning så småningom glöms bort därför att så mycket annat i filmen tar åskådarens intresse i anspråk
Från ett ryskt klassiskt ödesdrama förflyttar vi oss till Frankrike igen. Broderier (1/11) är också den en långfilmsdebut. Elénore Fauchet berättar en historia om en brodös (Ariane Ascaride) som möter en ung flicka (Lola Naymark). Samspelet mellan dessa båda kvinnor övertygar. Den unga kvinnan väntar barn med en gift man. Hos brodösen får hon en fristad och mellan de två växer en livsvilja fram, brodösen börjar bearbeta sorgen efter sin son och flickan bestämmer sig för att behålla barnet.
Mike Leigh heter regissören till nästa film, Vera Drake, (15/11). Han har tidigare gjort bl.a Hemligheter och lögner, som tidigare visats i Hemse. Det speciella med hans arbetsmetod är att han skapar sina karaktärer tillsammans med skådespelarna. Så också i denna film. För att få så tidstypisk prägel som möjligt av 50-talet använde han sig av journalfilmer, böcker, tidningar och musik. Rollen som Vera Drake var inte svår att spela på grund av det speciella samarbetet med regissören, påstår Imelda Staunton i en intervju i Dagens Nyheter. Leigh vill i denna film liksom i sina tidigare skildra livet i arbetarklassen och väljer en kvinna som utför illegala aborter.
Agata och stormen (29/11) har också en kvinna som centralgestalt, en 40-årig ägare av en bokhandel. Dit kommer många intressanta människor, och man får följa deras livsöden och naturligtvis Agatas eget. Silvio Soldini är en för oss okänd italiensk regissör, som tecknar sina personer med varm hand. Han kallar sitt berättande för antirealism. Det overkliga i historien infinner sig när Agata får lampor att slockna i särskilt känsliga situationer. I berättelsen förekommer också en kärlekshistoria, men ingenting är förutsägbart.
I filmer från olika länder kan vi bli delaktiga i andra kulturer, ett annat sätt att tänka och leva. Så kan man se ovanstående höstprogram och hoppas att det ger åskådaren nya infallsvinklar i livet. Till slut, (6/12) kommer jubileumskvällen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!