Bakom idén med gotland365 står Daniel Eriksson, Inspiration Gotland. Det handlar om att stärka varumärket Gotland genom att låta "vanligt folk" dela med sig av sina bilder och tankar om Gotland.
– En person i veckan kommer att "kapa kontot" och visa sin bild av Gotland. Om ett tag kommer vi att ha ett lapptäcke med gotländska bilder av olika personer, berättar Daniel Eriksson.
Först ut är Hillar Loor, som bland annat står bakom Wisbymaskeraden. Nästa vecka tar ”sociala medier-gurun” Åsa Stenström över stafettpinnen. Vilka som sedan tar över är ännu inte klart.
– Bästa sättet är att låta gotlänningarna berätta själva. Vi anammade det arbetssätt som Visit Swedens använt tidigare i sitt Curators of Sweden , att man helt enkelt lånar ut ett konto på sociala medier till "vanligt folk", berättar Daniel Eriksson.
Än är bara de första veckorna spikade, även om det finns en "önskelista" med 200 namn på lämpliga personer.
– Vi har försökt välja ut allt från sportpersonligheter till kulturpersonligheter. Det ska vara vanligt folk och inte bara en massa chefer, säger Daniel Eriksson.
Det är helt upp till veckans kontoinnehavare vad som ska förmedlas, det är inget krav på positiv marknadsföring.
– Det här handlar absolut inte om att bara visa det positiva. Finns det utmaningar i livet på Gotland så ska det också upp. Är det någon som kan vädra sina tankar om hur vi kan bli bättre och hitta bra lösningar så är det jättebra. Det ska inte vara ett glättigt reklammagasin, säger Daniel Eriksson.