GotlÀndsk virkesexport till Holland ingen nyhet
I tisdagens GA (den 24 mars) fanns en artikel om det hÀrom Äret hittade hollÀndska bÄtvraket vid Sandö, dÀr marinarkeolog Johan Rönnby kunde berÀtta att virket till denna 1600-talsskuta tycktes vara frÄn Gotland.
Foto: GA
Det Àr naturligtvis att gratulera forskningen till ett sÄ fint vrak med en lÄng rad intressanta detaljer att fortsÀtta forska i.
NÀr det gÀller hollÀndsk sjöfart pÄ Gotland sÄ finns ju belÀgg för kontakter ditÄt redan under Hansetiden. Detaljerna i detta har jag inte tillgÀngliga, men om vi som med den nu aktuella bÄten gÄr till 1600-talet sÄ kan man hitta flera sÄdana bÄtar redan i 1630-talets tulljournaler.
Ăver huvud taget gĂ„r det en mycket stor export av virke till Danmark, vilket utom stora mĂ€ngder sten Ă€ven kompletteras med flera tiotal monteringsfĂ€rdiga hus och sammanlagt flera mil med urborrade stockar till vattenledning, sĂ„ kallat pipholt. Detaljer om dessa tvĂ„ mycket intressanta produkter senare har jag skissat i boken om Visborgs slott samt utvidgat i en sĂ€rskild artikel i Haimdagar 6-7/2006.
Intressant Ă€r dĂ„ att ett betydande antal av dessa skutor gĂ„r till Christian IV:s favoritbygge GlĂŒckstad nĂ€ra Bremen, och att dessa laster i enstaka fall Ă€ven gĂ„r pĂ„ hollĂ€ndsk köl.
Antalet hollÀndska bÄtar i Gotlandstrafik Àr inte sÄ stort, men man kan snabbt se att de bland annat för med sig socker, tobak och risgryn till ön (frÀmst Visby).
I flera fall tycks bĂ„tarna sĂ„ att sĂ€ga chartrats för danska statens byggbehov. Flertalet av dessa gĂ„r till Ăresundsregionen (Helsingör, Köpenhamn etcetera eller dĂ€romkring. Men alltsĂ„ Ă€ven GlĂŒckstad, och dĂ„ Ă€r vi ju i alla fall mycket nĂ€ra Holland. Det kan ju i sĂ„na fall inte uteslutas att vissa laster Ă€ven gĂ„tt vidare till Holland, om de danska behoven plötsligt Ă€ndrats.
Journaler finns inte för alla Är, och inte alla Är för alla hamnar, men ett par av de skeppare som nÀmns Àr:
Visby 29 juni 1629
Diderich Tibes av Holland. Fartyget mÀtte för sin tid normala 20 LÀster
Tibes kommer in med last för Willum MortenĂen av Helsingör (salt och vin) samt gĂ„r sedan till Helsingör med 26 tunnor tjĂ€ra och 86 tolft huggenne "Bree", brĂ€der.
86 tolfter det Àr 1032 brÀder det, sÄ lasterna kunde vara stora. Detta var inte till Holland, men journalerna har som sagt sina luckor, och vad som stod i det som fattas Àr svÄrt att veta.
Fler bĂ„tar kommer med redarort i Enckhuysen (Allert Allertsen, Chornellis JenĂenn respektive Jacob Jensen), Hörling i Friesland ( 90 lĂ€ster timmer frĂ„n statens behov till GlĂŒckstad) samt frĂ„n Ammerland (skepparen Thebes Obes).
Visby 14 juli 1632 dĂ„ Petter Schokes (osĂ€ker stavning) av Friesland med sitt mĂ€rsskepp om ovanligt stora 100 LĂ€ster gĂ„r till GlĂŒckstad med 35 tolft 20 alns bjĂ€lkar, 50 tolft 16 alns, 17 tolft "sĂ„gdelar" - vilket troligen Ă€r brĂ€der eller plank - samt 10 famn björkved och 6 skorstenar, det vill sĂ€ga uthuggna spisar.
14 juni 1634 gÄr Kornillis Diricksen av Enckhysen Holland till Aalborg med timmer och ett monteringsfÀrdigt hus
FrÄn Burgsvik 1632 kan vi notera flera laster sten med Iudha - eller Inncha?, förnamnet Àr otydligt - Petters [de] Roes av Amsterdam i Holland. HÀr har vi Àven exakta uppgifter pÄ lastutrymmet i hans kreiar "de Roes", dÀr rummet mÀter LÀngd 30 aln, Bredd 9 aln, Djup 3 1/2 aln, vilket Àr 32 LÀst. Intressant Àven om han dock inte Àr noterad för virke.
Virkeslaster gÄr Àven pÄ hollÀndsk köl frÄn KrÀklingbolandet och Slite, men i regel Àven nu till Danmark.
TvÄ laster Àr av sÀrskilt intresse dÄ de nÀmner virke till Holland:
14 jun 1636 kommer JĂbrand Koks av EnkhĂżĂen Holland till "BuĂuig" med sin boyert Wolsack om 50 LĂ€ster. 22 jun gĂ„r han ut. PĂ„ uppdrag av RaĂmus JenĂen i Wisby (pĂ„ uppdrag för) Mortenn OlĂen) gĂ„r han dĂ„ till Amsterdam med detta virke:
30 stycken allme- och echetrÊ, sju palmer tjocka, berÀknade för fyra tolfter, samt tvÄ stycken sex fot lÄnga.
10 tolfter av samma trÀ sex fot lÄnga och sju palm tjock.
Detta förenÀmnda berÀknat för 20 lÀster, dessutom 30 famnar björkved.
Detta var knappast avsett för bÄtbyggeri, men gÄr vi samma Är till Kappelshamn sÄ gÄr dÄ Jacob Jensen av Harlinge pÄ sitt skepp Den Forgylte Sterne (70 LÀster) ut den 21 maj med virke till Amsterdam. Befraktare Àr Àven nu Rasmus Jensen. HÀr skulle det mycket vÀl Àven kunna handla om virke till ett bÄtbygge:
200 tolft sÄgdelar (det vill sÀga sÄgat virke, troligen brÀder, och troligen sÄgat vid Vasta)
1 1/2 tolft 18 alns bjÀlkar
1 1/2 tolft 16 alns bjÀlkar
2 tolft 14 alns bjÀlkar
4 tolft 12 alns bjÀlkar
3 tolft 10 alns spiror
1000 strÄlÀkt
3 famn björkved
Man kan hitta liknande laster Àven lÀngre fram, men för att i sÄ fall fÄ tag pÄ det verkligt intressanta mÄste vi Àven veta nÀr den hollÀndska bÄten kan vara byggd, och dit har ju Rönny Ànnu inte kommit.
Men virke till Holland gÄr alltsÄ att konstatera!
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!