Gossar och män lovsjöng Maria

En konsert med stämmor från den ljusaste sopran till mörkaste bas bjöds i S:t Clemens ruin på lördagen - och det med bara män. NS som började sjunga för över hundra år sedan mötte kulturskolans snart två år gamla gosskör och likaledes nya Lidingö manskör.

Vackert. S:t Clemens erbjuder en intim konsertmiljö, men har ändå plats för en kör med nära 50 sångare. Här har Kulturskolans gosskör, NS och Lidingö manskör förenats under ledning av gosskörens dirigent Britt Rödland.Foto: Tobias Wallström

Vackert. S:t Clemens erbjuder en intim konsertmiljö, men har ändå plats för en kör med nära 50 sångare. Här har Kulturskolans gosskör, NS och Lidingö manskör förenats under ledning av gosskörens dirigent Britt Rödland.Foto: Tobias Wallström

Foto: Tobias Wallström

Kultur och Nöje2010-05-31 04:00
Gosskören inledde, med ljusa röster och tonhöjder som manskörernas medlemmar inte varit i närheten sedan målbrottet. Ungdomarna har redan hunnit med en rad konserter, bland annat en med filmmusik som tema.
Från den repertoaren bjöd man på "Chim chim cheree" ur "Mary Poppins".
Det följdes upp med en tonsatt dikt av Stig Dagerman och Evert Taubes "Oxdragarsång".
De tre körerna sjöng några sånger gemensamt, och då bildade nästan 50 sångare på scenen en kör med ett imponerande omfång i tonregistret. Det demonstrerades effektivt i "Joshua fit the battle of Jericho" där slutackordet lades ut stämma för stämma.

Lidingö manskör, under ledning av Lena Sköld, har en passion för Wilhelm Peterson-Bergers musik, men bjöd även på en rad utländska sånger. Den georgiska folksångens titel "Hadiloj" lät lite som gutamålets "Håll-hållaboj".
Kan ordet vara ett lån från det landet?
Den elva man starka kören från Lidingö gav även prov på barbershop i "Tootsie goodbye".

Att rutin har sin betydelse visade NS, som imponerade i Camille Saint-Saëns "Saltarelle", ett stycke som är rytmiskt böljande från det stilla och finstilta till det mer röjiga och uppspelta.
Med ruinen som arena passade den sakrala musiken, och männen och gossarna framförde flera lovsånger till kvinnan - Maria. När NS och Lidingö manskör tillsammans framförde Franz Biebls "Ave Maria" hade körerna effektfullt placerats sig på olika platser i ruinen.
Konserten avslutades med den skotska folkmelodin "The water is wide", och nu fick alla sjunga tillsammans - även publiken som till största delen bestod av kvinnor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!