FĂ„ typer av underhĂ„llning framkallar sĂ„ diametralt olika reaktioner hos publiken som just buskis. Lika Ă€lskat som fenomenet Ă€r av mĂ„nga, lika avskytt Ă€r det av andra. Och det var just dubbelheten i genren som vĂ€ckte nyfikenheten hos Mikael Strömberg, forskare i teatervetenskap vid Göteborgs universitet, som skrivit boken "Buskis â folkligt och underhĂ„llande."
ââDet fascinerade mig att genren nedvĂ€rderas i kritikernas ögon â samtidigt som buskis lockar stora publikskaror. Man svĂ€nger sig med begreppet buskis nĂ€r man vill sĂ€ga att nĂ„got Ă€r dĂ„ligt, och sen bryr man sig inte mer, sĂ€ger han.
Fin- och fulkultur
Att mĂ„nga fnyser Ă„t buskis handlar mycket om skillnaden mellan begreppen fin- och fulkultur. Man vill visa upp sin goda smak genom att visa uppskattning för en viss typ av kultur â och buskisgenren, med sina rötter i folklustspelet, hamnar dĂ„ lĂ„ngt ned pĂ„ den finkulturella rangordningen, enligt Mikael Strömberg.
Buskis kretsar ocksĂ„ ofta kring det lĂ€tt förbjudna i tillvaron. Sexuella anspelningar, dasshumor eller frĂ€ckisar Ă€r vanligt förekommande ingredienser â Ă€ven den inom svensk kultur sĂ„ laddade alkoholen â och genren innehĂ„ller fyra viktiga ingredienser, sĂ€ger Mikael Strömberg.
ââDet krĂ€vs att tematiken Ă€r vardaglig, sĂ„ att publiken kĂ€nner igen sig. KaraktĂ€rerna Ă€r stereotypa och Ă€gnar sig Ă„t ett kraftigt överspel, dĂ€r man riktar sig direkt mot publiken. Och buskisen Ă€r lokal och har vĂ€ldigt ofta en landsbygdsförankring.
"Respekt för genren"
Klassiska buskisprofiler Ă€r bland andra Sten-Ă ke Cederhök, Nils Poppe och Eva Rydberg â och i nutid har arvet förvaltats bland annat pĂ„ Vallarnas friluftsteater av duon Stefan och Krister och skĂ„despelarna Claes MĂ„nsson och Siw Carlsson. Men trots sin popularitet inom de breda folklagren mĂ„ste genren utvecklas â kanske pĂ„ plattformar som inte klassiskt förknippas med just buskis, sĂ€ger Mikael Strömberg.
ââMĂ„nga Youtube-fenomen, som exempelvis Gina Dirawi och Filip Dikmen, gestaltar överdrivna och starka karaktĂ€rer â och ingĂ„r i samma underhĂ„llningskontext. Men genren mĂ„ste utvecklas och nyanseras.
Det kan förvisso krÀvas en viss startstrÀcka för att lÀra sig uppskatta buskis, men Mikael Strömberg hoppas att hans bok kan leda till en större förstÄelse för genren.
ââUnder mitt jobb har jag fĂ„tt förstĂ„else och respekt för genren. Men hade nĂ„gon frĂ„gat mig för 15 Ă„r sen om jag skulle skriva en bok om buskis och Stefan och Krister hade jag skrattat, sĂ€ger han.