En riktig wienerafton på Muramaris
- Det blir en riktig wienerkväll med operettmusik och annat smått och gott, utlovar Mona Rosell men tillägger lite fnissande:
- Fast om publiken är på det så vet man aldrig vad som kan hända.
Mona Rosell har varit operettprimadonna i tio år på Kristiansstadsteatern innan hon började frilansa med bland annat sina wienershower. Sin utbildning har hon först från Kungliga musikhögskolan i Stockholm, både i fiolspel och sång, och sedan i Wien och Salzburg, operetternas riktiga högkvarter.
- I Österrike lärde jag mig spela wienermusik på fiol. För mat spelade jag med de pensionerade gubbarna från Volksoper på restaurangerna. De kunde verkligen spela! säger Mona.
*
Tillsammans med en österrikisk dirigent, Ruedi Gerstenbauer, turnerade hon sedan runt om i världen och såg bland annat platser som Kuala Lumpur.
Med familj och barn blev det sedan läge att hålla sig mer hemma och det blev musik på hemmaplan. Numera har Mona många järn i elden. Allt tycks spännande och hon växlar mellan visa, folkmusik, zigenarmusik och operett lika obehindrat som hon skrattar i telefonluren.
- Jag måste ha omväxling! utropar Mona. Det var bland annat därför som jag slutade min anställning i Kristianstad och så för att barnen skulle ha sina musikutbildningar förstås.
*
Men på Muramaris gäller alltså wienermusiken i första hand. Med sig har Mona en pianist, den polenfödde Jerry Horwath. Honom hittade Mona på en finlandsfärja där han satt och spelade.
- Jag förstod genast att det inte var en "vanlig" barpianist som jag lyssnade på. Mellan schlager och jazzörhängen kom också riktigt virtuosa konsertstycken. Men så visade det sig att han är utbildad konsertpianis och ha studerat komposition för självaste Penderecki.
Mona tog mod till sig, presenterade sig och på den vägen är det. Nu har hon en inspirerande pianist som också hittar på spännande arrangemang på kända visor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!