"Efterspel" - en seger för skÄdespelarkonsten

LÀnsteatern pÄ Gotland Àr landets minsta, sÄvÀl personellt som ekonomiskt. Det borde med automatik innebÀra att det som produceras hÄller lÀgre klass Àn det som produceras av de större teaterinstitutionerna.Men "Efterspel" Àr en tÀt och servÀrd förestÀllning och en seger för skÄdespelarkonsten.

In i det lÀngsta hÄller Sonja, utmÀrkt tolkad av Lena BogegÄrd, masken om det liv hon lever.

In i det lÀngsta hÄller Sonja, utmÀrkt tolkad av Lena BogegÄrd, masken om det liv hon lever.

Foto:

Kultur och Nöje2009-03-09 04:00
Med bara tvÄ fast anstÀlla skÄdespelare, utan fast anstÀlld regissör och Àven tekniskt underbemannad Àr det en uppenbar risk att teatern stagnerar, inte förmÄr förnya sig och att det som produceras till slut blir en jÀmntjock grÄ oaptitlig gröt utan vare sig sötma eller sÀlta.
SÄ sÀtter LÀnsteatern upp den irlÀndske dramatikern Brian Friels kammarspel "Efterspel". I rollerna teaterns tvÄ skÄdespelare Lena BogegÄrd och Lennart BÀck med regi av Helge Skoog. Det visar sig att resultatet har mindre med resurser att göra och mer med hela teaterns instÀllning, vilja och uppfinningsrikedom till förnyelse.
Helge Skoog har under vÄren blivit en viktig vitamininjektion som LÀnsteatern tagit vÀl vara pÄ. TvÄ erkÀnt duktiga skÄdespelare har tagit nya kliv. Hela personalen drivs av spel- och berÀttarglÀdje och innovativ förmÄga.
"Efterspel" Àr tvÀrt emot titeln starten för nÄgot nytt och en seger för skÄdespelarkonsten. TÀnk om teatern dessutom hade samma resurser och möjligheter som övriga lÀnsteatrar!
"Efterspel" Àr en tidlös berÀttelse om livslögner och vad som gör att vi till slut kanske vÄgar öppna oss och gÄ vidare. Friel anvÀnder sig av tvÄ kÀnda rollfigurer ur den ryske dramatikern Anton Tjechovs verk, som han placerar i en ny kontext.
Andrej Prozorov och Sonja Serebriakova trÀffas pÄ ett jÀrnvÀgscafé i Moskva 20 Är efter att ridÄn gÄtt ner för de tvÄ pjÀserna "Tre systrar" och "Onkel Vanja". Friel leker med de tvÄ rollfigurerna och hur de utvecklats med tiden.

Det bÀsta nÄgonsin
Detta Àr egentligen helt oviktigt för förestÀllningens utveckling, kanske mer viktigt för Lennart BÀck och Lena BogegÄrd i rollerna som hÀr skapar en tÀt och mycket sevÀrd förestÀllning. Det bÀsta jag nÄgonsin sett dem prestera tillsammans.
FörestÀllningen Àr mycket genomarbetad i sin helhet. Förutom skÄdespeleriet och regin har scenografi och de yttre omstÀndigheterna utnyttjats maximalt, frÄn det ryska svarta teet och de ryska kakorna som serveras till förestÀllningen, till den genomarbetade musiken av violinisten Jan Sandborg och pianisten Anders Alm.
Ensemblen skapar en atmosfÀr dÀr publiken oundvikligt dras in i handlingen och dÀr kroppens alla fem sinnen öppnas och kommer till anvÀndning. SkÄdespeleri, scenografi, ljus, ljudkulisser och musik smÀlter samman till en enhet.
Ytterligare en god orsak att se "Efterspel" pÄ LÀnsteatern Àr vÀrldspremiÀren av "bonusmaterialet". Likt en modern dvd-film visar ensemblen efter förestÀllningen nÄgra "bortklippta" scener. Missa inte detta!
Efter fredagskvÀllens premiÀrförestÀllning gav vi oss ut i Moskvanatten, trodde vi. För i foajén möttes vi av tvÄ gatumusikanter som spelade balalajka och fiol - men balalajkan trakterades av Owe Ronström och fiolen av Emilio Estrada.
Det var mycket vackert...
Fakta
Efterspel
av Brian Friel pÄ LÀnsteatern pÄ Gotland
Regi: Helge Skoog
PÄ scenen: Lena BogegÄrd, Lennart BÀck, Leif Svensson
Scenografi: Christer Hall
Ljud och ljus: Ulf Grönhagen
Kostym: Annbritt Sörlund
Mask: Clary Westerström
Rekvisita: Mari Ljungström
Musik: Anders Alm, Jan Sandborg
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!