"Efterspel" - en seger för skådespelarkonsten
Länsteatern på Gotland är landets minsta, såväl personellt som ekonomiskt. Det borde med automatik innebära att det som produceras håller lägre klass än det som produceras av de större teaterinstitutionerna.Men "Efterspel" är en tät och servärd föreställning och en seger för skådespelarkonsten.
In i det längsta håller Sonja, utmärkt tolkad av Lena Bogegård, masken om det liv hon lever.
Foto: Fotograf saknas!
Så sätter Länsteatern upp den irländske dramatikern Brian Friels kammarspel "Efterspel". I rollerna teaterns två skådespelare Lena Bogegård och Lennart Bäck med regi av Helge Skoog. Det visar sig att resultatet har mindre med resurser att göra och mer med hela teaterns inställning, vilja och uppfinningsrikedom till förnyelse.
Helge Skoog har under våren blivit en viktig vitamininjektion som Länsteatern tagit väl vara på. Två erkänt duktiga skådespelare har tagit nya kliv. Hela personalen drivs av spel- och berättarglädje och innovativ förmåga.
"Efterspel" är tvärt emot titeln starten för något nytt och en seger för skådespelarkonsten. Tänk om teatern dessutom hade samma resurser och möjligheter som övriga länsteatrar!
"Efterspel" är en tidlös berättelse om livslögner och vad som gör att vi till slut kanske vågar öppna oss och gå vidare. Friel använder sig av två kända rollfigurer ur den ryske dramatikern Anton Tjechovs verk, som han placerar i en ny kontext.
Andrej Prozorov och Sonja Serebriakova träffas på ett järnvägscafé i Moskva 20 år efter att ridån gått ner för de två pjäserna "Tre systrar" och "Onkel Vanja". Friel leker med de två rollfigurerna och hur de utvecklats med tiden.
Det bästa någonsin
Detta är egentligen helt oviktigt för föreställningens utveckling, kanske mer viktigt för Lennart Bäck och Lena Bogegård i rollerna som här skapar en tät och mycket sevärd föreställning. Det bästa jag någonsin sett dem prestera tillsammans.
Föreställningen är mycket genomarbetad i sin helhet. Förutom skådespeleriet och regin har scenografi och de yttre omständigheterna utnyttjats maximalt, från det ryska svarta teet och de ryska kakorna som serveras till föreställningen, till den genomarbetade musiken av violinisten Jan Sandborg och pianisten Anders Alm.
Ensemblen skapar en atmosfär där publiken oundvikligt dras in i handlingen och där kroppens alla fem sinnen öppnas och kommer till användning. Skådespeleri, scenografi, ljus, ljudkulisser och musik smälter samman till en enhet.
Ytterligare en god orsak att se "Efterspel" på Länsteatern är världspremiären av "bonusmaterialet". Likt en modern dvd-film visar ensemblen efter föreställningen några "bortklippta" scener. Missa inte detta!
Efter fredagskvällens premiärföreställning gav vi oss ut i Moskvanatten, trodde vi. För i foajén möttes vi av två gatumusikanter som spelade balalajka och fiol - men balalajkan trakterades av Owe Ronström och fiolen av Emilio Estrada.
Det var mycket vackert...
Fakta
Efterspel
av Brian Friel på Länsteatern på Gotland
Regi: Helge Skoog
På scenen: Lena Bogegård, Lennart Bäck, Leif Svensson
Scenografi: Christer Hall
Ljud och ljus: Ulf Grönhagen
Kostym: Annbritt Sörlund
Mask: Clary Westerström
Rekvisita: Mari Ljungström
Musik: Anders Alm, Jan Sandborg
Efterspel
av Brian Friel på Länsteatern på Gotland
Regi: Helge Skoog
På scenen: Lena Bogegård, Lennart Bäck, Leif Svensson
Scenografi: Christer Hall
Ljud och ljus: Ulf Grönhagen
Kostym: Annbritt Sörlund
Mask: Clary Westerström
Rekvisita: Mari Ljungström
Musik: Anders Alm, Jan Sandborg
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!