Deckarturisterna spanar efter mer

Film- och bokindustrin är en snabbt växande marknad inom besöksnäringen. Många lockas av att få uppleva de platser som beskrivs i litteraturen. I går fick Gotland en lektion av Ystad på området.

Foto: Henrik Radhe

Kultur och Nöje2008-05-10 04:00
Där har man noterat att deckarturisterna gärna kommer den årstid som filmen utspelar sig, vilket bidragit till ett ökat antal besökare utanför sommarsäsongen, när en Wallanderfilm tilldragit sig i dimma eller snö.

Det var Itta Johnson, marknadsstrateg i Ystads kommun, som gästade ett lunchseminarium på Clarion hotel Wisby och berättade om vad Kurt Wallander betyder för besöksnäringen i Ystad. Ett arrangemang av Marknads- och exportföreningen, Almi och Våga, växa, vinn.
Itta Johnson är den som lanserat Ystad med omnejd med Henning Mankells huvudperson Kurt Wallanders hjälp. Ystad ligger före på detta område, där Gotland dock numera hakat på rejält.

Att Ystad satsade på temabroschyrer om Wallanders platser i staden, blev närmast nödvändigt.
- 1991 kom den första av tio böcker, "Mördare utan ansikte". 1992 kom folk in på turistbyrån och frågade efter Mariagatan. Sen började filmatiseringarna. Frågandet efter filmplatserna tog så mycket tid i anspråk att vi gav fyra studenter i uppdrag att läsa böckerna och pricka ut adresser och ställen som nämns, vilket sen blev en temabroschyr, berättade Itta Johansson om starten på filmturismen i staden.
- Först kom svenskarna och sen tyskarna. Wallanderböckerna har gått ut i sammanlagt 25 miljoner exemplar varav 12 miljoner i Tyskland och är översatta till en mängd språk, nu senast mandarin.
Och det är många presumtiva besökare det handlar om. Itta Johansson redovisade en undersökning där det hos 38 procent av dem som läser en bok/ser en film, fastnar något om orten i det undermedvetna. Nio procent bestämmer sig för att besöka en figurerande plats om de är åt det hållet och tre-fyra procent har den som tänkbart huvudmål vid nästa semester.
- Och när folk ändå kommer till Ystad väver vi in andra tänkbara besöksmål i deras vistelse.
Man har dock valt att inte sätta upp några skyltar exakt vid de platser eller näringsställen som figurerar i filmerna.
- Inga skyltar i gatubilden, det blir mer spännande och man vill inte ha skrivet på näsan var de finns.

En fördel med filmturisterna är att de riktiga fansen inte är så säsongskänsliga, snarare tvärtom. Har det varit dimma eller snö i den film de sett vill de besöka staden när den ser ut på det sättet.
- På två vintermånader ökade vi år antalet besökande med 44 procent jämfört med fjolåret, berättade Itta Johnson.
Fördelarna med att sätta staden på filmkartan är förutom den rena filmturismen, där man numera tillhandhåller specifika Wallanderpaket, också ett ökande antal företag med filmanknytning. 38 sådana företag har etablerat sig i Ystad med omnejd, vilket i sin tur ger ringar på vattnet. Staden har vidare ett filmmuseum och ordnar sin egen filmgala - statistgalan.
- Där utses exempelvis "mest bortklippta".
Från Ystad satsar man hårt på att dra till sig filminspelningar. Sedan 2004 har 20 långfilmer spelats in i staden. Något som dock kostar i form av kommunala medel och sponsorpengar, eftersom filmbolagen väljer inspelningsplatser efter de ekonomiska förutsättningarna.
Men inspelningarna är ändå populära hos invånarna.
- Det är helt knasigt hur folk ställer upp vid avstängda vägar etcetera.

Och liksom fallet var med Ingmar Bergman på Fårö, så är frågorna efter Henning Mankells bostad utanför Ystad, telnummer etcetera legio. Men svaren är desamma.
- Det avslöjar vi inte. Och allt som görs sker i samarbete med Henning Mankell, vi gör inget han inte tycker om.

På plats fanns bland andra Daniel Eriksson från Gotlands turistförening som redogjorde för Gotlands satsningar på området, samt även föremålet för en av hans uppvisade broschyrer ("Mord i Maries fotspår"), författaren Marie Jungstedt. Och i dessa spår väntas en ökning.
Flera filmatiseringar av hennes böcker sänds nu i Tyskland och hennes nya bok kommer i juni.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!