Dags för "Oskaplit"

Gänget bakom Ronecabarén laddar upp.

Kultur och Nöje2007-02-13 06:00
Scenbygget är så gott som klart. Första akten är väl repeterad. Om en knapp månad är det premiär för "Oskaplit" - ensemblens tolfte uppsättning.
- Det går riktigt bra i år. Det är ett otroligt tryck i gruppen. Men så har vi också för första gången ett helt eget manus till den första akten och det ska vi förvalta så bra som det bara går, berättar Tore Pettersson som är både regissör, manusförfattare, ljussättare och scenbyggare i Ronecabarén.
Manuset till den första akten, som Tore berättar om, har skrivits av Georg Thomasson och det handlar om sommargäster som kommer till Gotland tar för sig.
- Det där är ju aktuellt på hela Gotland. Det finns många exempel på stockholmare som köper hus och stänger av vägar.
Det är ett laddat ämne som det går att skämta om, och det kommer Ronecabarén förstås att göra, men den här akten ska också vara lite tankeväckande. I den andra akten kommer Ronecabaréns stampublik nog att känna igen sig mer. Då bjuder Ronecabarén på det som har blivit deras signumen: En nummer-revy av buskiskaraktär med en dragning ned under bältet.
- Det är det som publiken fordrar av oss, säger Tore och skrattar.

Några av sketcherna har lånats in från amatörgrupper på fastlandet, andra har gruppmedlemmarna skrivit själva. Keno-sketchen där Tore Petterssons snillrikt konstruerade keno-maskin kommer i bruk, är en av de "hemgjorda" numren med tydlig lokal prägel.

Ronecabarén skapades kring en kärntrupp med gamla barndomskamrater från trakterna omkring Rone 1991. Tore Pettersson, Göran Winarve, Eva-Li Nilsson och Annica Snöbohm har stått på scenen tillsammans i många år och Elisabet Franzén och Ylva Pettersson har stått för musiken.
Under årens lopp har några hoppat av och andra kommit till. Georg Thomasson, Annika Lindblom och Janne Edlund är några av tillskotten från senare år och årets nyrekryteringar heter Petter Winarve och Johan Pettersson.
De allra flesta som anslutit sig till Ronecabarén har aldrig stått på scenen förut, men några har sedan gått vidare till andra teatrar. Exempelvis medverkade ju både Göran Winarve och Georg Thomasson i "Ormkvinnans barn".
- Vi producerar tydligen många bra skådespelare här trots att de kommer från "ingenstans", konstaterar Tore Pettersson.
Men varför blev det Ronecabarét - om nu ingen hade hållit på med teater förr?
- Ja det är en bra fråga... Men det är så jädra roligt att hålla på. Visst kan man bli trött på det ibland, men de år när vi inte gör någon cabaret då har man också en fruktansvärd abstinens!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!