Efter ett par decennier som "kulturbyråkrat" - rektor för Konstfack, ordförande i styrelsen för Bildkonstnärsfonden, ansvarig för statliga utredningar inom kulturrådet - kunde hon i början av 2000-talet återvända till sitt egentliga yrke som konstnär och textilformgivare.
Det är hennes fjärde utställning på detta ansedda galleri för nutida konsthantverk. Tidigare har hon visat utsökta broderier på olika teman - änglar, basilisker (ondskefulla väsen), porträtt av släkt och vänner - men den här gången har hon utfört sina arbeten i en ny teknik, som kräver både skicklighet och fantasi: collage, det vill säga klistrade bildelement av siden på siden.
Folklig tradition
"Jag har avbildat blommor och jag har velat göra dem så uttrycksfulla som de kan vara i all sin prakt", skriver hon om sin senaste utställning, som hon har gett den poetiska titeln "I skuggan av lönn och silverpoppel" (fritt efter Bertold Brecht).
Hennes nya bilder domineras av blommotiven, koloristiskt starka med sina rötter i en folklig textiltradition, bland annat studerad i Lilly Zickermanns stora provsamling från början av 1900-talet.
Men även ett ståtligt, stiliserat lejonporträtt kan ta plats bland blomstren.
Dessa är ofta strängt symmetriskt uppbyggda och kan i många fall också brukas som element i evighetsmönster - med tulpanmotivet "Indigo" visas på utställningen ett mönsterprov i papper med ett tätt och uttrycksfullt mönster som resultat.
I sommar kommer utställningen att visas här på Gotland.