Bristerna åtgärdas på den Rörliga bildens språk

Kultur och Nöje2007-06-01 00:00
En programansvarig i stället för två och mer samarbete mellan scenskolan och filmgymnasiet.

Det är några av lösningarna som man kommit fram till för att åtgärda bristerna vid programmet Den rörliga bildens språk på Elfrida Andréegymnasiet. Man har tagit hjälp av en konsult för att se över hur samarbetet mellan scenskolan och filmgymnasiet som ingår i programmet, ska förbättras.

-Istället för att ha två ansvariga för vardera inriktningen kommer det att bli en programansvarig, berättar Inger Hägg, rektor för Elfrida Andréegymnasiet som nu arbetar för att göra den sista tiden på läsåret så bra som möjligt för både elever och lärare.

Inför nästa läsår rekryteras två lärare till programmet, de ska inte vara knutna till en av grenarna utan jobba på båda.

-Eftersom vi inte har några behöriga lärare på någon av dessa tjänster har de förlängts med ett år i taget, förklarar Inger Hägg.

I förra veckan hade Inger Hägg föräldramöte med elever och föräldrar där man diskuterade vad som gjorts för att åtgärda bristerna som enligt revisorerna bestod mycket i otydlighet i ledningen för utbildningen. En otydlighet som gick ut över utbildningen och eleverna.

- Vi har haft samtal med varje klass vid ett par tillfällen och de flesta är nöjda med vad som har gjorts, säger Hägg.

Eleverna kommer att få vara med i rekryteringen av teaterlärare även om de inte får vara med och fatta beslut om vilka som anställs.

I samband med att tjänsterna tillsätts kommer skolan också att utse vem som blir programansvarig för Den rörliga bildens språk.

I den åtgärdsplan som skoldirektör Peter Molin tog fram efter revisorernas kritik ingick även en arbetsmiljöundersökning i samarbete med Previa. Resultatet från den utredningen presenteradess för Peter Molin i onsdags och han låter hälsa till GT att detta resultat inte är officiellt utan att man arbetar vidare i processen för att hitta lösningar på de problem som finns.

I mars lämnade en oberoende revisionsbyrå över en rapport efter att ha granskat utbildningen vid Den rörliga bildens språk vid Elfrida Andréegymnasiet i Visby.

Granskningen gjordes på uppdrag av skoldirektör Peter Molin för att lösa de konflikter och arbetsmiljöproblem som fanns på skolan.

Revisorerna kom fram till att det fanns stora motsättningar och otydlig ledning på utbildningen och att de två inriktningarna scenskolan och filmgymnasiet därför inte samarbetade som det var tänkt. Den dåliga organisationen går ut över utbildningen och drabbar således eleverna som inte får den utbildning de har rätt till, ansåg revisornerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!