Bilden allt viktigare för att övertyga läsaren

Retorik brukar definieras som "konsten att övertyga". I dagens samhälle har bilder blivit ett allt viktigare verktyg att övertyga med.

Kultur och Nöje2012-02-01 04:00

Den journalistiska bilden är temat för Birgitta Mral och Henrik Olinders nya bok "Bildens retorik i journalistiken".

Bilder är överlägsna ord då de stannar i minnet och förmedlar känslor. Redaktioner använder idag ofta bilder som stöd för text, en signal att styra läsaren att tro på informationsförmedlingen.

Trovärdighetsbegreppet är fundamentalt i journalistiken. Bilden har fortfarande ett rykte om sig att beskriva sanningen, vilket används i retoriken kring förmedling av nyheter.


Intressant analys
Författarna har gått grundligt tillväga vad beträffar förarbetet till boken. Bland annat jämför de bildjournalistiken på kvällstidningen Expressen och den regionala tidningen Nerikes Allehanda.

Det är intressant att försöka följa deras analys även om framställningen känns onödigt akademisk.

Deras fokus ligger kring bildens budskap, men också hur de presenteras, storlek, val av vinkel, metaforer och layout.

En bok att läsa främst för den redan intresserade, som kan ge nya insikter om journalistikens mest omedelbara verktyg att övertyga.

Bildens retorik i journalistiken

av Birgitta Mral och Henrik Olinder

Norstedts förlag 2011

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!