Besläktad konstutställning

Karikatyr. Nils Hammarströms karikatyr av konstnären Anders Radhe.

Karikatyr. Nils Hammarströms karikatyr av konstnären Anders Radhe.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2008-09-19 04:00
På lördag är det vernissage på Konstmuseet för "Hammarströms & Mozards", en utställning med skiftande verk av fyra konstnärer sammanlänkade genom sina släktband.
- Det är en utställning som innehåller fyra delar, i och med att det är fyra individuella konstnärskap. Samtidigt kan man se utställningen ur en annan vinkel - föräldrar och barn ställer ut sida vid sida. Det är en stor variation av material och uttryck, säger Konstmuseets intendent Angelica Blomhage.
Till höger på Konstmuseets bottenvåning ställer mor och dotter Mozard ut, besläktade även i sin konst.
Modern Eva visar dels fotografier - Tova finns porträtterad, liksom sonen Isak, dels broderier och applikationer. I färgskalan finns en tydlig linje, från ramarnas mörka trä och applikationer och textilskulpturer i brunt och vitt, till luftiga broderier med blå tråd på vitt tyg. Djur är ett återkommande tema, som "Fransmannen" från 2008, en räv gjord av vad som ser ut att vara en gammal linneduk.
Dottern Tova Mozard visar tre fotografier, samt filmen "De levande och de döda" om levande människors relationer till just de döda. En kvinnas gripande berättelse om makens självmordsförsök och självmord, ett Elvisfans tankar kring sin idol och ett medium som säger sig ha kontakt med andra sidan.
Fotografierna ger betraktaren möjlighet att följa Tova Mozards konstnärliga utveckling. Det äldsta är från 1997, en svartvit, grovkornig ögonblicksbild från hennes tid i London. På den bilden, liksom på de två övriga, syns två kvinnor - en yngre och en äldre. Tova är den som tydligast arbetat med släkttemat och i de andra två fotografierna, båda i rena, klara färger, är kvinnorna hon själv och hennes mor.
Mor och dotter Mozard har visserligen varsitt utställningsrum, men grepp känns gemensamt och bland Tovas fotografier vilar Evas snövita uggla lojt på en hylla.

Far och son Hammarströms del av utställningen, som återfinns till vänster på Konstmuseet, är inte alls lika integrerad. Här visas två skilda konstnärskap sida vid sida och släktbandet är underordnat.
Kanske beror det på att de inte varit aktiva samtidigt, sonen Björn Hammarström började måla på 80-talet och fadern Nils Hammarström avled redan 1983.
Under det tidiga 60-talet var han dock vänsterkantens främsta skämttecknare. Hans politiska satirteckningar, signerade Nilsh, slog kraftfullt slår åt höger, men även mot de egna leden.
Det politiska engagemanget uppskattades inte av alla, som kuriosa visas en kopia av ett hotbrev till Hammarström med texten "Hur mycket får ni av Moskva", signerat "en svensk". Här finns också exempel på Hammarströms brevväxling med bland andra Säpochefen Hans Holmér, med anledning av den lokala säkerhetspolisen Hemlige Edströms trakasserier av medlemmarna i Visby Clartésektion - även kallad Got Cong, för vilken Nils Hammarström var ordförande.

Utställningen på Konstmuseet visar en stor del av hans omfattande produktion av teckningar och målningar - mycket har inte visats tidigare. Trots att flera decennier gått sedan hans bilder och serier publicerades i tidningar som Ny Dag, Clarté och Stockholms-Tidningen, är de fortfarande aktuella. Som "Folkets röst", där en man sitter nedsjunken i sin fåtölj, framför tv:n, med en öl i handen - "Jag skiter väl i kärnkraftsdebatter och gnäll om förgiftning! Bara Jag får åka i min stora volvo och ha värmen på året om i min sommarstuga och ha bensin till min motorbåt och får flyga till Kanarieöarna och äta gott och får lönelyft varje år".
Här finns också karikatyrer av de gotländska konstnärsvännerna - Stig Ahlyr och Anders Radhe för att nämna några.
- De är fantastiska, jag undrar varför han inte är mer känd, säger Jan Brunius, ordförande i Gotlands konstförening, initiativtagare och medarrangörer.

En enda landskapsakvarell av Nils Hammarström finns med på utställningen. Sonen Björn Hammarström visar däremot en hel samling landskapsmålningar producerade i år. Från natursköna avbildningar som i sviten "Sysne", till mer urbana miljöer - hamnar, parkeringsplatser, verkstäder och bensinmackar, där träd och blomster bytts mot master och lyktstolpar. De rena färgfälten, ljuset och ödsligheten för tankarna till Edward Hoppers stämningsfulla målningar.
Det finns något för alla i de fyra helt olika konstnärskapen som visas i "Hammarströms & Mozards". Närgångna fotografier, ödsliga landskapsmålningar, roande satirteckningar och gravallvarlig videokonst - lösa trådar sammanflätade i två breda släktband.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!