Bergman Àr rÀddningen för FÄrö, slÄr Lennart Lindgren fast nÀr vi trÀffas vid FÄröfÀrjan. Lennart Àr ordförande i FÄrö Utveckling AB, och inte ensam om att tro pÄ Bergmans betydelse för ön. Utvecklingsbolaget har fÄtt en pott pÄ 15,6 miljoner kronor frÄn Region Gotland och TillvÀxtverket för att i FÄrö gamla skola skapa navet i satsningen pÄ Ingmar Bergman och FÄrö. Skolan Àr utvecklingsbolagets första projekt och ska ge plats Ät hyresgÀsterna Stiftelsen Bergmancenter och FÄrö museum.
UtvĂ€ndigt Ă€r skolan sig lik, men invĂ€ndigt hĂ€nder det saker. Ombyggnaden som startade i november ska vara klar om drygt en mĂ„nad. Trots att det Ă€r rörigt och byggnadsarbetarna frĂ„n Byggnadshyttan myllrar som i en myrstack Ă€r vi vĂ€lkomna in pĂ„ en förhandstitt. Vi guidas runt i lokalerna av arkitekten Carin Johanson tillsammans med Majvor Ăstergren och Elisabet Edlund frĂ„n centrets projektgrupp.
Carin Johanson Àr en riktig cineast. Film finns med i firmanamnet nÀr hon öppnat egen byrÄ efter nÄgra Är som regionens stadsarkitekt. I slutet av 1980-talet gjorde hon egna kortfilmer för barn, och en serie om hus och arkitektur visades i Björnes Magasin.
I arbetet med Bergmancenter har dock kunskapen om husen spelat större roll Àn filmvetandet.
â En ombyggnad Ă€r alltid en utmaning. Man ska hitta byggnadens sjĂ€l, bevara det gamla och samtidigt fĂ„ det som lĂ€ggs till att kĂ€nnas nytt. Det Ă€r ett svĂ„rt pussel som inte fĂ„r sprĂ€cka den budget man har att hĂ„lla sig till, förklarar hon.
Bevara skolans karaktÀr Àr alltsÄ ledstjÀrnan. I gamla lÀngan Àr de fyra skolsalarna intakta. Den man först möter vid entrén har dock fÄtt nytt utseende, glasade partier med fönster Ànda ner till golvet. Salen ska inrymma gemensamt bibliotek för Bergmancentret och FÄrö museum.
DĂ€refter följer tvĂ„ salar som blir Bergmancentrets utstĂ€llningsrum. Delar av det som ska visas har funnits med i de tillfĂ€lliga utstĂ€llningar som arrangerats i skolans korridor tvĂ„ somrar. Nu kompletteras utstĂ€llningen, bland annat med fyra drĂ€kter som anvĂ€ndes vid filminspelningen av âFanny & Alexanderâ.
I det andra rummet ska den hyllning av Ingmar Bergman som Deutsche Kinemathek gjorde till Berlinfestivalen 2011 visas. PÄ fyra dukar fÄr besökarna vÀxelvis se scener ur olika Bergmanfilmer.
Majvor Ăstergren kĂ€nner igen sig nĂ€r hon kliver in i skolsalarna.
â HĂ€r gick jag i trean och fyran, berĂ€ttar hon.
Carin Johansons tal om att bevara skolkÀnslan blir pÄtagligt nÀr vi kliver in i salen som hembygdsföreningen disponerar för FÄrö museum. HÀr hÀnger skolans vÀrldskarta fortfarande kvar, fem Är efter det att skolan lades ner. Kanske fÄr den hÀnga med ytterligare ett tag, för i Är ska museets utstÀllning kompletteras med en sÀrskild del om FÄröborna som lÀmnade hemön och reste till Amerika. NÀr den svenska utvandringen var som störst lÀmnade en fjÀrdedel av FÄröborna hemön för att pröva lyckan i det nya landet.
NĂ€r Majvor Ăstergren var elev i skolan fanns ingen gymnastiksal. Idrott hade man utomhus. En av dem som ivrade för att barnen borde fĂ„ en gymnastiksal var Ingmar Bergman. Det finns med i hans FĂ„rödokument.
â Han tyckte att eleverna borde fĂ„ bĂ„de bollar, redskap och gymnastiksal. De fick bollar, men salen dröjde, berĂ€ttar Elisabet Edlund.
Inte anade Ingmar Bergman att gymnastiksalen, efter att skolan lagts ner, skulle omdanas till biograf. Det sker nu. En gradÀng med 64 platser byggs för fullt. De första tvÄ röda stolar som kommit pÄ plats verkar bekanta.
â Vi fick köpa dem frĂ„n Borgen i Visby. Det Ă€r stolar som fanns i teatersalongen, berĂ€ttar Elisabet Edlund.
I gymnastiksalen stÄr Ànnu nÄgra ribbstolar mot en vÀgg, och i taket hÀnger bommarna kvar. Ribbstolarna fÄr vara kvar, men bommarnas framtid avgörs av om de skymmer projektorn eller inte.
Biografen blir digital. Allt Ingmar Bergman gjort finns numera i digital form.
â Vi ska ha en gammal projektor ocksĂ„...som utstĂ€llningsobjekt. Tack och lov för att det blir digitalt, det skulle bli dyrt att ha en biografmaskinist anstĂ€lld, utbrister Elisabet Edlund.
Hon erkÀnner dock att det Àr skillnad mellan film i digital och analog form. För ett trÀnat öga Àr grÄskalan i Bergmans filmer bÀttre i det gamla formatet.
Centrets salong innebÀr att fyra biografer finns tillgÀngliga under Bergmansveckan, som i Är tioÄrsjubilerar. Förutom i skolan Àr biograferna vid Sudersand och Roy i FÄrösund igÄng, samt Àven Ingmar Bergmans privata biograf vid DÀmba.
De gamla omklÀdningsrummen intill gympasalen görs om till utrymmen för skapande verkstad. HÀr ska man kunna teckna, mÄla, skapa film med digital teknik, eller förbereda teaterförestÀllningar. Förutom filmvisning ska biografen Àven anvÀndas till teater. Scenografen Sören Brunes har hjÀlpt till med utformningen. Flexibilitet har varit hans motto.
Förutom möjlighet att spela teater i biografsalongen skapas en utomhusscen med 100 publikplatser. Bergmancenter vill sĂ€tta upp en förestĂ€llning redan i sommar, men har Ă€nnu inte fĂ„tt besked frĂ„n KulturrĂ„det och Musikverket om man fĂ„r de 320â000 kronor som behövs.
â Vi vill spela âTrollflöjten pĂ„ FĂ„röâ, ett projekt dĂ€r flera aktörer bidrar med korta stycken som bildar en förestĂ€llning pĂ„ cirka en timme, berĂ€ttar Elisabet Edlund.
Ăven om den skapande verkstaden Ă€r öppen för alla Ă„ldrar tĂ€nker sig Elisabet Edlund att den i första hand kommer att besökas av barn.
â Kopplingen mellan barnen och Bergman Ă€r klockren. TĂ€nk pĂ„ hur Ingmar Bergman som barn fick laterna magican och modellteatern, saker som kom att prĂ€gla hans liv, pĂ„minner hon.
VÀgg i vÀgg med biografen, i gamla skolmatsalen, byggs Café SmultronstÀllet. Naturligtvis uppkallat efter filmen frÄn 1957. Det finns intressenter som vill arrendera, men vem som ska ansvara för driften Àr Ànnu inte klart.
Det Àr inte heller klart vem som fÄr Àran att inviga Bergmancentret. Uppgiften att hitta lÀmplig person ligger pÄ stiftelsens ordförande Kerstin Brunnberg. Klart Àr i alla fall att invigningen Àger rum pÄ förmiddagen den 24 juni. Tre timmar senare Àr det dags för den traditionella invigningen av Bergmanveckan i FÄrö kyrka.