De enorma explosioner, som den 4 augusti skakade hamnomrĂ„det och de centrala delarna av Beirut, orsakade Ă€ven stora skador pĂ„ stadens rika kulturarv. I nĂ€rheten av explosionens hjĂ€rta ligger vĂ€lkĂ€nda platser som Martyrtorget, Mohammad al-Amin-moskĂ©n och mĂ„nga populĂ€ra gallerier â som de senaste dagarna kunnat rapportera om omfattande skador.
Ett av dessa Àr galleriet Marfa Projects, som Àr belÀget nÀra hamnomrÄdet. PÄ Instagram skriver ledningen att "skadorna Àr enorma", och pÄ en rad bilder kan man bland annat se hur stÄlgrinden framför galleriet slitits bort av tryckvÄgen frÄn explosionerna och hur lokalerna fyllts av brÄte.
"Museet Àr ödelagt"
Sursockmuseet, dÀr man visar modern konst, Àr belÀget cirka en kilometer frÄn det drabbade omrÄdet. Museet, som efter en omfattande och kostsam renovering Äterigen öppnade 2015, skadades svÄrt av explosionerna, skriver The art newspaper.
"Det hÀr Àr den mest kraftfulla explosion jag nÄgonsin upplevt", sÀger museichefen Zeina Arida, som sjÀlv befann sig pÄ platsen vid hÀndelsen och fortsÀtter:
âMuseet Ă€r ödelagt, men som tur Ă€r skadades ingen i personalen. Det Ă€r fruktansvĂ€rt att se fem Ă„rs arbete förstört â inte ens under inbördeskriget var det sĂ„ hĂ€r illa."
"Aldrig sett nÄgot liknande"
Det för Beiruts konstscen betydande Galerie Tanit fick stora skador under explosionerna, och ledningen för Galerie Sfeif-Semler, som ligger i Karantinadistriktet norr om hamnen, skriver pÄ Instagram om hÀndelsen.
"VÄra hjÀrtan Àr tyngda av sorg och vi sörjer Beirut. VÄra skador Àr bara materiella och vÄra anstÀllda mÄr bra", skriver galleriets ledning tillsammans med en bild som visar en enorm förödelse.
Och i en stad som redan före tisdagens enorma ödelĂ€ggelse drabbats hĂ„rt av ekonomisk kris och av den pĂ„gĂ„ende coronapandemin Ă€r det nu svĂ„rt att sia om framtiden för Beiruts kulturliv, sĂ€ger Laure dâHauteville, grundaren till Beiruts konstmĂ€ssa, som Ă„rligen arrangeras nĂ€ra hamnomrĂ„det, till The art newspaper.
"Under alla de 29 Är jag bott i Libanon har jag aldrig sett nÄgot liknande. Det kommer att ta lÄng tid innan mÀnniskor ens kan tÀnka pÄ en konstmÀssa igen."