BÄde gutniskt <br> och latinskt arv
Med Ă„lderns rĂ€tt borde hon ta det lite lugnare, Ă
sa Ardin Kedja har ju faktiskt uppnÄtt den Älder dÄ vanliga mÀnniskor kan njuta av sin pensionering, men det passar tydligen inte en av Gotlands mesta konstnÀrer.
- Som pensionÀr blir det gamla viktigt, sÀger hon och upprepar konstens eviga tre frÄgor, det som egentligen all konst gÄr ut pÄ.
- VarifrÄn kommer vi? Vilka Àr vi? och slutligen Vart vi skall? sÀger à sa.
- Ju Àldre man blir desto viktigare blir ursprunget. Vart vi skall hÀn löser sig med tiden, tror hon.
SjÀlv brottas hon ocksÄ med sina tvÄ arv, det gutniska och det latinska.
- Sedan jag gick pÄ akademien i Neapel kÀnner jag mig lite som halvitalienare och nÀr jag ser tillbaka pÄ mina förfÀder och mitt gutniska arv sÄ ser jag bÄde likheterna och skillnaderna, sÀger hon.
Att hon i ett tidigare liv varit slav i romarriket tvivlar hon inte ens en sekund pÄ och under tiden i Italien gjorde hon aldrig bort sig.
- Jag tÀnkte i varje situation som mormor skulle gjort - gutniskt!
*
Den lilla grafikutstÀllningen "Mitt gutniska arv" pÄ Konstmuseet handlar om mormors mor, Britta Maria Jacobsson f. Krusell, som levde mellan Ären 1844 och 1940 i Alskog.
- Mamma berÀttade alltid att hennes mormor var en ovanligt vacker kvinna som blev liggande till sÀngs de sista 16 Ären av sitt liv. Hon var in i det sista fullt sysselsatt i sÀngen med att skala potatis, sprita Àrtor, stoppa strumpor och allehanda andra arbeten.
Bladen har hon tryckt pÄ ett tunt japanskt rispapper som först tryckts i silver och sedan framtrÀder mormors mor i mörkare fÀrger, med lockigt hÄr och Ànglavingar pÄ ryggen, i rörelse upp mot himlen för att sedan komma ner och hÀlsa pÄ.
PÄ Almedalsbiblioteket visar à sa Ardin Kedja bilder med latinska deviser och gamla böcker under titeln "Mitt latinska arv". Deviser som "nakna sanningar" och "vÀrlden vill bli bedragen".
- Medeltiden och den katolska perioden pÄ Gotland Àr egentligen inte alls lÄngt borta, menar hon.
*
Den största och mest genomarbetade utstÀllningen finns i galleriet hemma pÄ gÄrden i Garda. Men för att se den behöver man först ringa och boka visning, nÄgon större offentlighet vill hon inte ge denna utstÀllning, den Àr mera till för dem som redan kÀnner till mitt konstnÀrskap och min person, menar hon.
Den handlar om pappa Martin Ardin och hans liv som "snillrik" köpman och grosshandlare. UtstÀllningen "Martins resa" började hon fundera pÄ under en utstÀllningsperiod i Lummelunda för tvÄ Är sedan eftersom det var pappa Martin som var en av dem som utvecklade visningar av grottorna och butiken.
Martin föddes vid BjÀrges i Garda 1911 och redan som barn sÄlde han tapeter och kristallmottagare. Gifte sig och fick fem barn, utbildning vid Karlskoga handelsgymnasium innan han övertog och utvecklade AB Edw. Löwgren via BG-glas och Apotekarnes lÀskedrycker innan det blev vitvaror och Radio&TV. Han sÄlde allt som en uppfinningsrik affÀrsman kan sÀlja, han exporterade djupfryst gotlÀndsk vildkanin och han sÄlde fasanfjÀdrar, han var aktiv inom Karlsöklubben och initierade Grottbolaget vid Lummelunda och han lekte resebyrÄ efter sin pensionering, med mera, med mera.
"Martins resa" Àr en uppgörelse och en kÀrleksförklaring till sina rötter och visar "sorkens" vÀg ut i livet genom dörren i bakbygget och hans vÀg förbi de gamla gÄrdarna bakom kyrkan i Garda dÀr à sa Ardin Kedja nu lever.
Hans bild fÀrdas i Hjalmars gamla tvÄmÀnning, jo han var ocksÄ aktiv i HammarnÀs hamnförening, och hÀr finns ocksÄ bilder frÄn alla hans Äldrar och naturligtvis familjen.
MÄnga av bilderna handlar om företaget Edw. Löwgren, aktiebrev, pengar och gamla protokoll - glÀdjeÀmnen och besvikelser.
- Pappa dog för 15 Ă„r sedan och tanken var att jag skulle visa den hĂ€r utstĂ€llningen i GrĂŒnewaldsvillan i Saltsjöbaden, men fick hoppa av detta av familjeskĂ€l, sĂ€ger Ă sa Ardin Kedja.
Intresserade kan telefonboka för separata visningar.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!