Axelman minns Pontus Hultén
Som museiman blev han efterkrigstidens störste, enligt Lars Nittve som beskriver sin företrädare och tillika grundare av Moderna museet, som en respektlös och lekfull förnyare.
Så sent som för några veckor sedan var Pontus Hultén ute på galleribesök i Stockholm. Sin sista tid bodde han också i Sverige, i Hammarby Sjöstad. I god tid före sin bortgång hade han donerat sin privata konstsamling, över 700 verk, till Moderna museet, där den just nu noggrant dokumenteras.
Pontus Hultén var inte bara Moderna museets grundare, han förverkligade idén om det nya, publiktillvända konstmuseet som numera har efterföljare i hela västvärlden. Efter Skeppsholmen kom Centre Pompidou i Paris. Värt att notera är att det skedde i just den ordningen.
*
Torbjörn Axelman på Brucebo som kände Pontus Hultén redan då han tillsammans med överintendenten vid Nationalmuseum, Otte Sköld, förvandlade det gamla exercishuset på Skeppsholmen till Moderna museet, minns när Hultén då och då på 1960-talet hälsade på ute i ateljén vid Brucebo på Gotland när han var på väg till och från Fårö där han bodde på somrarna.
"Pontus kom en gång på sin gamla förkrigs-mc, en Husqvarna, i sällskap med målaren Carlo Derkert. På den tiden bodde Pontus tillsammans med sin hustru Lena Wibom på Lidingö där jag själv hade en ateljé. Då och då avnjöt vi en lunch eller supé, ibland tillsammans med någon världsberömd artist som gäst. (Jean Tinguely, Niki de St Phalle, Öjvind Fahlström, Andy Warhol, Hundertwasser, Jean Cocteau med flera)".
*
Torbjörn Axelman filmade från 1956 hur det gamla Exercishuset på Skeppsholmen blev Moderna museet och vidare filmade han de världsberömda utställningar som Pontus Hultén lockade dit under 1960-talet, "Rörelsen i konsten", "Hon", med flera och signerade av amerikanska konstnärer som Jasper Johns, Leslie, Sam Francis, Rauschenberg, Stankiewitz, Oldenburg, Polloc och Calder.
Andra kända namn som Pontus Hultén samarbetade med var Duchamp, Niki de St Phalle, Jean Tinguely, Klee, Chirico, Öjvind Fahlström, Jacobsen, Baertling, Dali, Picasso, Chagalle, le Corbusier, Matisse, Hundertwasser för att nämna de mest kända.
"Jag gjorde ett 40-50-tal intervjuer med Pontus Hultén, Carlo Derkert och de då levande konstnärerna och samtliga filmer finns nu i SVT:s arkiv, de flesta som 16 mm-filmer med separata ljudband", skriver Torbjörn Axelman i ett In memorian.
*
"Att Pontus nu gått bort, denna visionära ledargestalt inom den internationella konstvärlden, är en stor förlust. Horatius visdomsord till vännen Dellius rinner mig i sinnet: Memento, Delli, te mortalem esse (Kom ihåg Dellius, att du är dödlig). Det gäller oss alla! skriver Torbjörn Axelman
Axelman minns också hur han var med Pontus Hultén på gymmet på Söder några gånger och tränade boxning:
"Han var vältränad".
Torbjörn Axelman målade på 1990-talet också ett porträtt av Pontus Hultén, en målning som Hultén dessutom gillade skarpt. Axelman döpte det efter Horatius "Exegi monumentum aere perennius" (Jag har uppfört ett monument varaktigare än kopparen).
Pontus Hultén blev 82 år.
Som 27-åring tog han examen i konsthistoria vid Stockholms universitet. Började sin karriär på Nationsmuseum, grundade Moderna museet, byggde därefter upp Centre Pompidou i Paris. Har också varit konstnärlig chef vid MoCA i Kalifornien, Palazzo Grassi i Venedig samt Museum Jean Tinguely i Basel.
I maj 2008 planerar Moderna museet att öppna Pontus Hulténs visningsmagasin, med merparten av Hulténs samling och en del annat.
Som 27-åring tog han examen i konsthistoria vid Stockholms universitet. Började sin karriär på Nationsmuseum, grundade Moderna museet, byggde därefter upp Centre Pompidou i Paris. Har också varit konstnärlig chef vid MoCA i Kalifornien, Palazzo Grassi i Venedig samt Museum Jean Tinguely i Basel.
I maj 2008 planerar Moderna museet att öppna Pontus Hulténs visningsmagasin, med merparten av Hulténs samling och en del annat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!