När K21 den 27 februari nyöppnades stod Gotland och den belgiska konstnären Ana Torfs i förgrunden.
- Ana Torfs svartvita diabilder är en fantastisk reklam för Gotland. Ana Torfs har valt fina platser och ger massor av information om ön, säger Inger Harlevi som fanns på plats vid vernissagen.
Den belgiska konstnären Ana Torfs installation "Displacement" var det stora huvudnumret när Konsthallen K21 i Düsseldorf åter öppnades den 27 februari. K står för Kunstsammlung och i Düsseldorf har 1900-talets och och den tidigare konsten samlats i K20 medan samtidskonsten samlats i K21 som fysiskt är inrymd i det ombyggda gamla riksdagshuset i den preussiska provinsen och gamla kungadömet Westfalen.
Etablerad konstnär
Ana Torfs, i dag en av de mera etablerade europeiska konstnärerna, har arbetat med "Displacement" under sina två arbetsperioder på Baltic Art Center i Visby i det internationella programmet Production-in-Residens. Först under en period 2007 och senast 2008.
Ana Torfs som är uppvuxen och bosatt i Bryssel arbetar mest med diabildsproduktion och spelfilm som konstnärligt verktyg, och även någon gång med olika tryck.
Mycket imponerad
Hon har redan hunnit bli en väl etablerad utställare på gallerier runt om i Europa och det var en stor publik som förra helgen sökte sig till K21 i Düsseldorf för att se hennes verk.
Även Anders Schweitz som arbetar på BAC, och bistått Ana Torfs under hennes vistelser på Gotland, fanns med i Düsseldorf under vernissagen.
- Jag blev också mycket imponerad av utställningen, säger Anders Schweitz som också kan berätta att Ana Torfs tidigare ställt ut på K21 och nu förstår varför konsthallen ville ha just henne till nyöppningen.
Rosselini på Gotland
"Displacement" bygger på filmen "Viaggio in Italia", Roberto Rosselinis roadmovie från 1954. Ana Torfs använder intrigen och applicerar handlingen till Gotland, men denna gång som ett stillbildsverk, ett diabildspel istället för film. I korthet beskriver verket ett par som ärvt ett hus på Gotland och kommer hit för att sälja det. Det hela utmynnar i ett drama om svartsjuka och försoning.
Den sista utposten
Trots att bilderna säljer in Gotland som en spännande plats att verka och bo på så väjer inte Ana Torfs för avigsidorna - om Gotland som en utsatt plats trots skönheten, om giftdumpning och som den sista utposten mot den forna "järnridån".
- Det är ett fantastiskt arbete som BAC gör utan att gotlänningar har en aning om detta. Här har de servat en framstående konstnär som gör att Gotland lyfts fram som en kreativ plats på ett fantastiskt sätt, menar Inger Harlevi.
- Ana Torfs är en mycket god ambassadör för ön, säger hon.
Düsseldorf och Wien
"Displacement" visas nu under fem månader på K21 i Düsseldorf där verket knyter an till den starka fototradition som odlats inom den så kallade "Düsseldorf-skolan" där människans påverkan av naturen varit ett viktigt inslag.
Därefter kommer verket att visas på ett galleri i Wien.