100 tankar om konsthantverk

I morgon, skärtorsdag, öppnar "100 tankar om konsthantverk" på Roma kungsgård.

Pärlbroderi. Elizabet Christianssons pärlbroderade docka "Flower power jag", i bakgrunden syns "Mellan Bagarmossen och Västervik" som hon gjort tillsammans med Maria Wahlgren.

Pärlbroderi. Elizabet Christianssons pärlbroderade docka "Flower power jag", i bakgrunden syns "Mellan Bagarmossen och Västervik" som hon gjort tillsammans med Maria Wahlgren.

Foto: Rolf Jönsson

Kultur och Nöje2008-03-19 04:00
Därmed har vandringsutställningen efter nära tre år nått sin näst sista anhalt, innan den i sommar avslutas på Finlands hantverksmuseum i Jyväskylä.
Utställningen kom till under Designåret 2005, genom ett samarbete mellan Riksutställningar, Konsthantverkscentrum, KHVC och Sveriges konsthantverkare och industriformgivare, KIF. 
- Vi ville ha en diskussion om konsthantverk, det händer så mycket med konsthantverk i dag, vi ville lyfta upp det på agendan. Gränserna mellan konst, konsthantverk och slöjd är så flytande nu, säger utställningsproducenten Helene Broms, som även suttit i juryn.
Över 500 bidrag skickades in till juryn, som fick en svår uppgift att välja ut 150 konsthantverksföremål, av 100 olika formgivare, varav en gotlänning - Mårten Medbo, från Kräklingbo, med sin potatisskål.

För att även lyfta fram tanken kring och resonemanget bakom föremålen, ombads skaparna att i text uttrycka sina tankar om föremålen och om konsthantverk. Ursprungstanken var att visa utställningen i ett jättelikt tält under några sommarmånader 2005, men tältidén var för dyr så den lades ned, dessutom blev utställningen betydligt mer efterfrågad än vad någon kunnat ana.
- Det var helt enkelt så att vi tänkte lägga ned, men fler ville ha den, säger Helene Broms.
Sedan dess har utställningens 150 föremål fraktas i 53 likadana trälådor, anpassade efter Riksutställningars trailers, mellan totalt 14 orter i landet innan de på måndagen kom till Roma kungsgård. Där packas nu föremålen upp och ställs tillbaka på trälådorna, som även fungerar som podier.
Utställningsföremålen spänner från komiska tolkningar av traditionella hantverksformer, till ifrågasättanden, gränstöjningar, prålighet och oväntad skönhet, som Ingrid Bärndals halssmycke - "Brudvire" i guld och återvinningsbar polypropylen, som närmast påminner om pärlemorskimrande lönnäsor eller trollsländevingar.

Ett återkommande tema är tradition och innovation, då och nu och mötet mellan olika material.
- Det är väldigt många olika material - textil, keramik, trä, glas, rätt mycket smycken - silver- och guldsmedsarbeten, plast och till och med ett par trosor i människohår, säger Helene Broms.
"Swedish country style", heter Nina Sparrs trosor, stickade av människohår. Konstnären har plockat upp den gamla traditionen från hembygden Våmhus, i Dalarna, att tillverka smycken av människohår och förenat den gamla hantverkstekniken med humor. Pärlbroderiet "Mellan Bagarmossen och Västervik" är lika mycket mötet mellan två konstnärer, som resan mellan dem. Var fjortonde dag har Maria Wahlgren i Bagarmossen och Elizabet Christiansson i Västervik, skickat broderierna, som är en slags dagboksbroderier med bilder ur deras vardag, mellan sig.
Ett av utställningens kanske vemodigaste och mest poetiska föremål är Kajsa av Petersens "Värn" av svartmålade slånkvistar, med tillhörande "Viska", en lite kvast av grankvistar och bambu.
I sin text skriver konstnären att de är en slags mentala redskap - "Viska" ett städredskap för inre rengöring och "Värn" något att ta skydd bakom.
Till och med den 11 maj finns "100 tankar om konsthantverk" att beskåda i konsthallen på Roma kungsgård.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!