Du ska inte tro det blir biosommar ifall inte covid tar slut. Vem vet nÀr vi fÄr möjlighet att gÄ in i ett stort mörkt rum och drabbas av en film pÄ duk tillsammans igen. Snart, hoppas jag. Jag Àr trött pÄ den oÀndliga kampen med strömningstjÀnsterna dÀr scrollandet blir outhÀrdligt innan man hinner vÀlja nÄgonting nytt. Jag blir frustrerad och slÀnger pÄ nÄgot gammalt avsnitt av "South Park" eller "Succession" i brist pÄ ordentlig guidning.
Förra sommaren var det Christopher Nolans efterlĂ€ngtade film "Tenet" som skulle "rĂ€dda" biograferna trots pandemin. Ăven om filmen mirakulöst nog inte floppade totalt var mĂ„nga besvikna över den överbelamrade krĂ„ngligheten i Nolans metafysiska tidsloop. Det fanns inga riktiga mĂ€nniskor, inga kĂ€nslor att bry sig om.
Biosommaren 2021 ser Àn sÄ lÀnge osÀker ut. Marvel brukar vanligtvis kunna leverera spektakel, men deras tvÄ planerade premiÀrer, den hemliga agenten "Black widow" (som pÄstÄs fÄ premiÀr i maj) och Kung fu-mÀstaren i "Shang-Chi and the legend of the ten rings" (med premiÀr i juli?) saknar bÄda tvÄ superkrafter, vilket inte direkt höjer pulsen.
SÄ vem ska rÀdda biosommaren 2021? Om den överhuvudtaget blir av?
Om en films vÀrde inte gÄr att mÀta i konstnÀrligt utförande, estetik och atmosfÀr mÄste den vara lÄgpannad. SÄ brukade jag Ätminstone resonera, men jag fick en tankestÀllare nÀr jag hÀromveckan sÄg trailern till regissören M. Night Shyamalans kommande film "Old", som Àr schemalagd att fÄ premiÀr den 23 juli. Handlingen kretsar kring en familj pÄ en strand som plötsligt börjar Äldras i rekordtempo. Den korta trailern, dÀr Gael Garcia Bernal ser fullstÀndigt skrÀckslagen ut, har en direkthet som ser filmisk ut till och med i ett minimerat Youtube-fönster. Detsamma verkar föga troligt för tungviktsmötet "Godzilla vs Kong" som riskerar att gÄ direkt till strömningspremiÀr i mars.
Jag har ofta dissat Shyamalan av samma anledning som jag blir irriterad nÀr nÄgon hÄller för öronen och skriker "spoila inte!". Shyamalans kÀnnetecken, en enkel premiss som i slutet fÄr en ovÀntad twist, har alltid framstÄtt som ett billigt knep vilket han har upprepat sedan Oscarsvinnande "SjÀtte sinnet" (1999). Men just nu lÀngtar jag mer efter "Old" Àn nÀstan nÄgonting annat pÄ horisonten.
M. Night Shyamalan Àr en ojÀmn regissör med nÄgra riktiga lÄgvattenmÀrken, inte minst scientologpropagandan "After earth" (2013), men han har upplevt en mindre renÀssans efter thrillern "Split" (2017) och efterföljande "Glass" (2019).
Ăven om Shyamalan inte ska överskattas behĂ€rskar han en visuell kompetens som saknas i 90 procent av det innehĂ„ll som produceras direkt för strömningstjĂ€nsterna. Shyamalans filmer, hur billiga deras twistar Ă€n mĂ„ ha varit, lyckas ofta engagera en biopublik pĂ„ ett djupare psykologiskt plan Ă€n nĂ„gon av alla superhjĂ€ltefilmer. Jag minns en fullsatt salong som skrek av skrĂ€ck under "The village" (2004) och den kollektiva chocken nĂ€r filmens twist avslöjades. Det Ă€r upplevelser som Ă€r omöjliga att Ă„terskapa i vĂ„ra isolerade bubblor framför teven. Premissen med det ultrasnabba Ă„ldrandet i "Old" framstĂ„r dessutom som extra skrĂ€mmande efter vad mĂ„nga upplever som ett förlorat Ă„r. TĂ€nk om vi aldrig fĂ„r chansen att ta igen det som vi har gĂ„tt miste om?
Jag fortsÀtter hoppas pÄ att Shyamalan fÄr chansen att göra mig besviken igen.