Pierre Tietjens – takmålare och lurendrejare

Dekormålaren Pierre Tietjens fick ett guldläge när Mille Lire byggde ut sina lokaler i innerstan. Numera intas lyxpizzan under en dramatisk renässanshimmel.

Takmålningarna i pizzerian kom till i ett kreativt rus. "Det är en behaglig känsla, lite som att vara kär", säger Pierre Tietjens.

Takmålningarna i pizzerian kom till i ett kreativt rus. "Det är en behaglig känsla, lite som att vara kär", säger Pierre Tietjens.

Foto: Emelie Stenqvist

Konst2020-03-21 12:09

Hans verk har med största sannolikhet setts av fler än en genomsnittlig utställning på Gotlands konstmuseum, men få vet vem han är. 

– Det ligger väl lite i sakens natur. När jag har gjort ett riktigt bra jobb märks det inte att jag varit där. Ingen går väl till Munken för att titta på konst. Men måleri kan bidra till att man kommer i en positiv sinnestämning på en sådan inrättning, säger Pierre Tietjens.   

Tietjens, som delar sin tid mellan Visby och Julita i Södermanland, har varit aktiv som dekormålare sedan 1990-talet. På cv:et finns alltså utsmyckningarna på Munkkällaren – fram till nyligen det uppdrag som fått störst genomslag på ön. I julas kom dock en propå från Riccardo Bandelli, som driver restaurangen Mille Lire i Visby innerstad. Beställningen löd: "Vi bygger ut. Ge oss tre häftiga takmålningar."  

– Jag har gjort en del takmålningar genom åren, mest utomlands och aldrig på Gotland. Det är inte ofta man får den chansen. Tak är enligt hävd en tom, vit yta. Jag fattar inte varför. Nu när jag är färdig och ser resultatet slås jag av hur ett annars ganska avskalat rum med putsade väggar kan lyfta med en takmålning, säger Pierre Tietjens.

Han bestämde sig i ett tidigt skede för att utsmyckningarna skulle göras i en stil som för tankarna till renässansens och barockens konst – två strömningar som ligger Tietjens varmt om hjärtat. Den som lyfter blicken från lyxpizzan möts numera av en rad vidsträckta himlavalv som leder betraktaren ut i evigheten. Här och var tittar änglar, madonnor och putti ned på matgästerna.

 – Det var först när jag flyttade till Gotland och såg gamla residenset och Burmeisterska huset som jag fick upp ögonen för den här bildtraditionen. Den blir lätt överväldigande, men det är också vitsen: Att man ska blåsa på med pampigheten.

 Hur ser det ut hemma hos dig? Är det lika pampigt?

– Helt odekorerat faktiskt. Jag antar att det är som med skomakarens barn som alltid går i trasiga skor. Men jag har alltid varit upptagen av miljöer och hur en viss stämning kan uppstå i dem. Jag stannar alltid till när jag stöter på en detalj i inredningen eller i en exteriör på stan. 

Pierre Tietjens låg på rygg i en rullställning dag och natt i tre veckor för att blir klar med beställningen i tid. Inte för att han hade något emot det.  

– När man kommer in i den där kreativa bubblan så upphör tid och rum på något märkligt sätt. Det är en behaglig känsla, lite som att vara kär. Man är liksom inte riktigt tillräknelig. Jag insåg också att detta var ett tillfälle att få fler att förstå vad jag håller på med. Jag har verkat lite i skymundan, så det här kunde bli mitt skyltfönster mot världen. När jag väl var igång förstod jag att jag skulle bli tvungen att ta halva kostnaden den själv, så ambitiöst var detta. Men det var det värt. 

Mille Lire öppnade portarna igen för en månad sedan, men timmarna på rygg har redan börjat ge utdelning. Inom kort väntar fler uppdrag i samma anda, antyder Pierre Tietjens. 

– Man märker att det snackas en del om mina takmålningar här i krokarna. Tack vare dem slipper jag förmodligen det värsta grisgörat framöver, typ stå och jobba med fasader mitt i vintern. 

Att äntligen vara inne i värmen, noterad av lokalpressen och grannarna, är förstås skönt. Det kan nästan mäta sig med annan – visserligen småaktig – känsla av tillfredsställelse: Den man erfar efter att ha grundlurat någon. Takmålningen som inleder Pierre Tietjens svit har ett mer kantnaggat utförande än de andra. Ett avsiktligt grepp som ska få åskådaren att tro att det rör sig om ett bortglömt verk som påträffats i samband med renoveringen. Tanken är att det ska framstå som om de andra målningarna har en annan upphovsman, en nutida arvtagare som tar vid där mästaren slutade. 

Pierre Tietjens tog bevisligen uppgiften på allvar, trots att den till syvende och sist gick ut på att fixa några "häftiga takmålningar" i en pizzeria. Under arbetet med den första målningen, den kantnaggade, fick konstnären besök av en antikvarie. 

– Jag nämner inga namn, men personen i fråga var helt övertygad om att vi hade att göra med en originalmålning från äldre tid. Om till och med en antikvarie går på bluffen, då har man lyckats. 

Du tycker om att luras?

– Jag tar varje chans. Egentligen borde jag väl ha blivit förfalskare, säger Pierre Tietjens. 

Fakta

Pierre Tietjens föddes 1966 i Södermanland, men bor sedan många år deltid på Gotland. Han är utbildad konstnär, sedan tidigt 90-tal aktiv som dekormålare. Pierre Tietjens är även känd lokalt som trubadur, med regelbundna uppträdanden på öns krogar. Takmålningarna i Mille Lires lokaler vid Stora torget tillkom under en treveckorsperiod i januari. Fler uppdrag står på tur, dock ska pizzerians filial på Stenkumlaväg inte vara aktuell. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!