Nan Goldin har de senaste 40 Ă„ren skapat runt ett dussin olika bildspel och med tiden tillfört rörliga bilder, röster och arkivmaterial i stĂ€ndigt uppdaterade speglingar av sin omgivning. Nu visar Moderna Museet i Stockholm hennes konstnĂ€rskap brett â med över tvĂ„tusen bilder i sex olika speciellt utformade byggnader.
â Jag har arbetat med det hĂ€r i tre Ă„r med mina medarbetare. Jag Ă€r vĂ€ldigt nöjd med resultatet, det Ă€r det viktigaste. Det var vĂ€rt det. Och att fĂ„ arbeta med det hĂ€r museet, som Ă€r fantastiskt, teamet Ă€r fantastiskt och kuratorn Ă€r det, sĂ€ger Nan Goldin pĂ„ museets presskonferens.
DÀr berÀttar Nan Goldin ocksÄ att Àven om hon kanske Àr mest Àr kÀnd som fotograf, var det filmskapare hon ville bli, för att kunna skildra sin förÀnderliga syn pÄ vÀrlden.
Ett av hennes mest kĂ€nda verk, bildspelet âThe Ballad of sexual dependencyâ har reviderats under decennier â och har nu Ă„terigen fĂ„tt en ny form, nĂ€r omkring 700 fotografier avlöser varandra. Naket avbildar hon bĂ„de sina vĂ€nners och sitt eget liv utanför normerna. Kanyler, stimmiga barer, samlag och möten avlöser varandra, till de sammanvĂ€vda tonerna av eklektisk musik, och teman som begĂ€r, ensamhet och beroende tar form.
â Jag sĂ„g hela âThe Balladâ utan att prata nu, och det var lĂ€nge sedan. Det var en otrolig upplevelse, sĂ€ger Nan Goldin och lĂ€gger till:
â Oftast nĂ€r jag ser den rĂ€knar jag hur mĂ„nga i den som dött.
Liv utanför normerna
Nan Goldin började visade âThe Balladâ pĂ„ olika klubbar i New York och pĂ„ alternativa biografer i Europa runt 1980. Hon dokumenterade ocksĂ„ ett liv utanför normerna i serien âThe Other sideâ â uppkallad efter en bar i Boston. Det Ă€r en hyllning till den transgemenskap som Goldin bĂ„de levde i och fotograferade mellan 1972 och 2010.
Hennes verk har ocksÄ till stor del tolkats mot bakgrund av aidskrisen pÄ 1980- och 90-talen, som drabbade hela hennes bekantskapskrets hÄrt.
â Jag sĂ„g alla mina vĂ€nner dö, det fanns inget att göra och inga mediciner, sĂ€ger Nan Goldin.
I fotografierna blottar hon ocksĂ„ sig sjĂ€lv, bĂ„de genom att delta i bildserierna och i verket âSisters, saints, and sibylsâ som handlar om Nan Goldins barndom.
DÀr avbildar hon sin syster Barbara Goldin, som utmanade förÀldrarnas normer och regler och som tog sitt liv, bara 18 Är gammal. Genom familjefoton och filmsnuttar binder hon samman sin systers historia med legenden om Sankta Barbara, jungfrun som lÄstes in i ett torn av sin far och som blev bestraffad med halshuggning nÀr hon trotsade den patriarkala ordningen.
Missbrukets ansikten
Goldins senaste fotografiserier âSirensâ och âMemory lossâ handlar om missbrukets olika ansikten. De senaste Ă„ren har Nan Goldin ocksĂ„ arbetat aktivistiskt för att hĂ„lla Sacklerfamiljen ansvarig för den utbredda opioidkrisen i USA, nĂ„got som skildras i dokumentĂ€rfilmen âAll the beauty and the bloodshedâ. DĂ€r vĂ€nder hon sig till stora internationella museer för att försöka fĂ„ dem att sluta ta emot pengar frĂ„n Sacklerfamiljen â ett arbete som hon ocksĂ„ lyckats med.
â Med tanke pĂ„ hur mörk vĂ€rlden Ă€r mĂ„ste alla hitta sin egen kamp. Och det hĂ€r var en kamp som jag förstod, eftersom jag sjĂ€lv har varit beroende av narkotika.