Förra året genomförde paret Lotta Lagercrantz och Wille Östberg, Vamlingbo, ett omfattande konstprojekt, ”Tilliten och rädslan”. Vamlingbo kyrka var navet, med installationer av Lotta Lagercrantz, där avslagsbeslut från Migrationsverket på asylansökningar nagelfors. Men utställningen hade också mindre satelliter på andra platser i samhället på biblioteksfilialen, i ICA Hoburgshallen bland annat. Projektet dokumenterades – och kompletterades – även i ett bokhäfte med samma namn som utställningen, en utgåva som Svenska kyrkan stod bakom och med Wille Östberg som redaktör.
Paret fortsätter oförtrutet sitt arbete för mänskliga rättigheter. På tisdag kommande vecka arrangerar Körsbärsgården i sin programverksamhet ett samtal med de båda och Eva Hållsten, aktiv i volontärföreningen föreningen Ebo-Storsudret om Lotta Lagercrantz nya installation, ”Förvar”.
En bur av armeringsnät omger en madrass, ett budskap som ingen kan missa. Buren är placerad i en liten byggnad som flitiga besökare på konsthallen i Sundre kanske känner igen. Förra årets sommar lät graffitikonstnären Charles Uzzell Edwards de som ville pröva på att använda sprayburkar, neonfärger och spritpennor på bodens väggar – för livsbejakande budskap. Nu omger de den dystra instängda slaf som Lotta Lagercranntz installerat.
Wille Östberg har samlat oomkullrunkeliga fakta för att ytterligare understryka budskapet: flyktingar kan sitta i förvar i upp till ett åri Sverige. Under ett år är det 7 000 som sitter inlåsta. Förra året kostade verksamheten 596 miljoner. FN, Europarådets tortyrkommitté, Röda Korset, Amnesty och Justitieombudsmannen kritiserar de långa inlåsningstiderna.