Blygt bord vandrar i vÀg frÄn konstpubliken

Ett sjÀlvgÄende bord som flyr konstpubliken. "Restless" heter en av de mekaniska skulpturer som konstnÀren Tobias Bradford nu stÀller ut pÄ Bonniers konsthall.

Tobias Bradfords vandrande bord "Restless" syns hÀr framför ett verk av Ferdinand Evaldsson. Pressbild.

Tobias Bradfords vandrande bord "Restless" syns hÀr framför ett verk av Ferdinand Evaldsson. Pressbild.

Foto: Bonniers konsthall

Konst2021-11-29 10:10

NÀr bordet kÀnner av mÀnniskor i nÀrheten börjar det gÄ i motsatt riktning. I konsthallens presentation beskrivs det som ett slags revolt mot samhÀllets stÀndiga prestationshets. Ett introvert och blygt bord?

– Ja absolut. Jag hade haft en tankebild av en vandrande möbel lĂ€nge. Att lĂ„ta maskiner vara asociala, pinsamma eller reagera pĂ„ fel sĂ€tt – det kĂ€nns lite som en rebellisk handling, som en protest att lĂ„ta maskinerna göra ansprĂ„k pĂ„ sin egen identitet, sĂ€ger Tobias Bradford.

TT: Det lÄter som humoristisk konst?

– Det Ă€r dubbelt, mĂ„nga tycker att det Ă€r lite obehagligt, vilket Ă€r rimligt. Men humorn spelar en stor roll, det Ă€r lite absurdistiskt. Jag hoppas pĂ„ ett slags lĂ„gmĂ€ld humor.

Redan pĂ„ Örebro konstskola började Tobias Bradford plocka isĂ€r hushĂ„llsapparater för att göra om dem till skulpturer. Sedan dess har han tagit en kandidatexamen i fri konst pĂ„ Goldsmiths i London och Ă€ven inlett studier pĂ„ Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.

Provar sig fram

TvĂ€rtemot vad man skulle kunna tro har han ingen teknisk utbildning, varken i mekanik eller programmering. Han provar och frĂ„gar sig fram. Även om han inte Ă€r sĂ€rskilt road av just programmering i sig blir den ett sĂ€tt att ge skulpturerna mer kaotiska funktioner och rörelser.

TT: Blir maskinerna ett uttryck för det mÀnskliga?

– Absolut, jag Ă€r inte emot maskinsamhĂ€llet men tycker att sjĂ€lva narrativet om det Ă€r ganska ytligt. Jag tĂ€nker pĂ„ idĂ©n om att teknologin ska kunna rĂ€dda vĂ€rlden, det Ă€r en vĂ€ldigt hoppfull men ocksĂ„ ganska orealistisk tanke, sĂ€ger Tobias Bradford som precis som science fiction-författaren Arthur C Clarke ocksĂ„ gör en koppling mellan teknologi och magi.

– Även om mina grejer inte Ă€r avancerade alls finns det nĂ„got med teknologin som kan skapa ett slags intryck av en illusion. Det blir som magi, som att man kan förĂ€ndra verkligheten.

Tillsammans med Ferdinand Evaldsson Àr Tobias Bradford Ärets mottagare av Maria Bonnier Dahlins stiftelses stipendier till unga svenska konstnÀrer. Deras utstÀllning visas 8 december till 16 januari.

Fakta: Maria Bonnier Dahlins stiftelses stipendier

Ges Ă„rligen till unga svenska konstnĂ€rer som fĂ„r 100 000 kronor vardera samt en gemensam utstĂ€llning pĂ„ Bonniers konsthall i Stockholm. Årets stipendiater, Tobias Bradford och Ferdinand Evaldsson, Ă€r födda 1993 och 1988. Deras utstĂ€llning visas 8/12–16/1.

Evaldsson, ursprungligen frÄn Sundsvall och tidigare ikonmÄlare, Àr en konstnÀr som numera karvar, gjuter och mÄlar sina motiv pÄ stora tavlor. Han anvÀnder material som trÀ, gelatin, fogskum och papier-maché.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!