Wosene Worke Kosrof abstrakta målningar blandar äldre kultur från sitt hemland Etiopien med samtidskommentarer om dagens USA.
– Han är starkt influerad av det gamla skriftspråket amharic. I sina målningar använder han tecken för utsatthet och våld. Det är mycket som anspelar på dagens situation i USA, säger Marita Jonsson som driver konsthallen Körsbärsgården tillsammans med sin man Jon.
Konstnären som har lämnat hemlandet och numer bosatt sig i Kalifornien har varit verksam sedan 70-talet. Då var han den förste att arbeta med återvunnet material. Det är också anledningen till att Körsbärsgården bjudit in honom.
– Han var först i världen med att använda restprodukter. Han är liksom ursprunget, berättar Marita Jonsson.
Sedan har andra konstnärer tagit över och införlivat återvunnet material i sin konst. I takt med att konstformen växt har Wosene Worke Kosrof lämnat det och gått över till måleri.
Hans utställning, som öppnar på lördag och visas till den sista september, blir den första i en kultursatsning som Körsbärsgården gör kring hållbarhet och integration med fokus på Afrika. Utställningsprojektet Africa Now kommer att pågå under hela nästa år också.
Varje år visar också Körsbärsgården en utvald avgångsstudent från Kungliga konsthögskolan. I år är det Olivia Pettersson Fleur som visar sin färgstarka triptyk "Digi Maller Super Touch".