Från Blood, Sweat & Tears – till Gotlandsmusiken!

Den kanadensiske musikern, tonsättaren och arrangören Bruce Cassidy vistas just nu på Visby Internationella Tonsättarcentrum i Visby. Jag träffade honom för en intervju och det blir en resa från Blood, Sweat and Tears till en workshop med musikerna på Gotlandsmusiken.

Bruce Cassidy började sin musikaliska karriär som självlärd trumpetare.

Bruce Cassidy började sin musikaliska karriär som självlärd trumpetare.

Foto: Bengt Valentinsson

JAZZLEGENDAR (GT)2016-01-28 11:00

Bruce Cassidys musikaliska karriär innehåller närmare 25 verksamma år i Sydafrika och det var genom gemensamma vänner där, till Tonsättarcentrets verksamhetsledare Sten Melin, som den nu drygt 70-årige jazzlegendaren hamnat här för tre residensveckor i Visby.

Att utnyttja hans kunskaper lokalt blev en självklarhet för alla inblandade parter och den workshop han har hållit med musikerna på Gotlandsmusiken kommer troligtvis att följas av specialkomponerade stycken för dessa musiker.

– Jag är inte speciellt intresserad av storbandsmusik, Gotlandsmusikens sättningar och mindre ensembler intresserar mig mycket mera, säger Bruce Cassidy under en paus i arbetet.

Han leder workshopen med sin trumpet och ett speciellt elektroniskt instrument, en EVI, som närmast kan beskrivas som en elektronisk trumpet.

Bruce Cassidy började som självlärd jazztrumpetare i lokala grupper i kanadensiska Fredricton och varvade musiken med studier i bland annat filosofi. Därefter började han sina musikaliska studier på Berklee University på linjen Big Music Jazz and Rock.

– Det resulterade i att jag arbetade mycket som stu-diomusiker i Toronto och jag spelade vid skivinspelningar med storheter som Peggy Lee och Paul Anka.

Han har spelat med Duke Ellington och Quincy Jones och han spelade också i det Torontobaserade bandet Rob McConnell Boss Brass som flera gånger öppnat för Miles Davis Group på jazzfestivalerna i Monterey och Isle of White.

1979 började han sitt samarbete med den världsberömda amerikanska rock- och jazzgruppen Blood, Sweat and Tears.

– Det var bandet ledare David Clayton-Thomas som tog kontakt. Han behövde hjälp att återskapa alla gruppens arrangemang som blivit förstörda vid en översvämning i hans källare.

– Det var ett enormt arbete som tog ett år att slutföra, samtidigt som jag deltog i arbetet med deras nya platta ”Nuclear Blues”, som släpptes 1980, där jag både komponerade och spelade trumpet, berättar Bruce Cassidy.

Efter tiden med det legendariska bandet flyttade Bruce Cassidy till Los Angeles och kontakter förde honom senare till Sydafrika där han tidigare turnérat. Där gifte han sig och bildade familj och blev kvar närmare 25 år som kompositör av filmmusik och som jazzmusiker där han spelade med och lärde känna alla de största afrikanska musikerna i Johannesburg som fungerar som jazzcentrum för hela Afrika.

– Det var bara tio år sedan jag flyttade tillbaka till Toronto där jag arbetar som musiklärare, arrangör och leder en del experimentella projekt.

– Och de senaste fem åren har jag åter arbetat en del med Blood, Sweat and Tears, säger han.

Samtidigt har han återgått till ungdomens studier och skriver numera böcker om filosofi.

Att han gillar läget i Gotlandsmusikens repetitionslokaler i Vibble står utan tvivel och detta är en perfekt matchning av de 15 musikerna.

Nu kan vi säkerligen se fram emot ett nytt uruppförande här hemma på Gotland, skrivet av kompositören och arrangören till Blood, Sweat and Tears nyare musik.

0739-25 25 08

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!