”SĂ„ hemskt sĂ„ man vill nĂ€stan inte tĂ€nka pĂ„ det”

SommargotlĂ€nningen Eva Ekselius har skrivit pĂ„ sitt storverk i över tio Ă„r, för att kunna skildra Europas historia genom ett folk som har försökt hitta sin plats. “Judarnas historia blir en spegel ocksĂ„ för vĂ„r samtid“, sĂ€ger hon.

“Jag Ă€r född under kriget, min far var vĂ€rnpliktig pĂ„ Gotland och min mor kom frĂ„n Stockholm“, sĂ€ger journalisten, författaren och sommargotlĂ€nningen Eva Ekselius. I sin prisade bok har hon skildrat det judiska livet i Europa, före de tvĂ„ vĂ€rldskrigen.

“Jag Ă€r född under kriget, min far var vĂ€rnpliktig pĂ„ Gotland och min mor kom frĂ„n Stockholm“, sĂ€ger journalisten, författaren och sommargotlĂ€nningen Eva Ekselius. I sin prisade bok har hon skildrat det judiska livet i Europa, före de tvĂ„ vĂ€rldskrigen.

Foto: Hanna Mi Jakobson

Hamra2024-09-08 06:00

Nyheten i korthet

  • SommargotlĂ€nningen, journalisten och författaren Eva Ekselius har Ă€gnat över ett decennium Ă„t att skriva om judarnas historia i Europa, frĂ„n 1700-talet till början av 1900-talet, vilket resulterade i boken "Vakna mitt folk!".
  • Eva Ekselius, som sjĂ€lv Ă€r född under andra vĂ€rldskriget, pĂ„pekar vikten av att kĂ€nna till och förstĂ„ Förintelsen men betonar samtidigt att det inte Ă€r hela judarnas historia i Europa.
  • "En grundtanke Ă€r att vi Ă€r en del av Europa, i stĂ€llet för att tĂ€nka att vi Ă€r ett slutet folk som Ă€r fördrivna frĂ„n vĂ„rt riktiga hemland", sĂ€ger författaren.

Eva Ekselius föddes under andra vÀrldskriget, men det Àr tiden innan dess som hon har intresserat sig för.

– Det enda man brukar kĂ€nna till om judenheten Ă€r att den utplĂ„nades. Om jag sĂ€ger att jag skriver om judisk historia börjar folk genast frĂ„ga om Förintelsen, men sĂ€llan om de mer Ă€n tusen Ă„r av judiskt liv som föregick den. Om man glömmer livet före sĂ„ medverkar man ju sjĂ€lv till utplĂ„ningen, sĂ€ger Eva Ekselius.

Hon beskriver det som ett trauma i en lĂ„ng historia. Med sin journalisterfarenhet och forskarutbildning började hon utforska judiska nĂ€rvaron i Europa, sĂ€rskilt epoken frĂ„n slutet av 1700-talet till början av 1900-talet. Det skulle senare bli boken “Vakna mitt folk!“

– Den börjar med franska revolutionen och det beror pĂ„ att det var upplysningens genombrott. Dessförinnan levde alla judar otroligt traditionellt och isolerat och pĂ„ ett vĂ€ldigt annorlunda sĂ€tt, med ett annat sprĂ„k, en annan religion och andra levnadsregler. Med upplysningen tar man för första gĂ„ngen ta sprĂ„nget in i moderniteten, sammanfattar Eva Ekselius.

undefined
“En grundtanke Ă€r att vi Ă€r en del av Europa, i stĂ€llet för att tĂ€nka att vi Ă€r ett slutet folk som Ă€r fördrivna frĂ„n vĂ„rt riktiga hemland“, sĂ€ger Eva Ekselius, som sjĂ€lv tillhör inriktningen progressiv judendom inom den judiska församlingen i Stockholm.

Hon skriver om hur vetenskapen utmanade religionen. Om radikala filosofer, intellektuella diskussioner och politiska salonger i det judiska samhÀllslivet.

 â€“ Det blev en kamp mellan dem som ville att man skulle ta till sig den hĂ€r nya kunskapen och dem som kĂ€nde att den hotade hela deras kultur, sĂ€ger Eva Ekselius.

MotstÄndet kom Àven utifrÄn, i form av diskriminering, förföljelse och terror. Samtidigt fanns de nya idealen frÄn revolutionen.

– Jag tĂ€nker pĂ„ frihet, jĂ€mlikhet och broderskap, men istĂ€llet för broderskap sĂ„ sĂ€ger jag rĂ€ttvisa. Det var första steget mot en demokratisk vĂ€rld, sĂ€ger hon.

Hon lyfter fram personer frÄn den judiska minoriteten, som var med och formade det moderna europeiska samhÀllet.

– För vĂ„r tid finns det mycket att lĂ€ra av judarnas historia och bland annat att integrationen kan gĂ„ bra. Fast om folk mest tĂ€nker pĂ„ Förintelsen sĂ„ kan man ju inte sĂ€ga att det gick bra. Förintelsen Ă€r nödvĂ€ndig att kĂ€nna till och förstĂ„ hur det kunde ske, men det Ă€r lika viktigt att se att vi fortfarande har en stor judenhet i hela vĂ€rlden som har överlevt och som idag Ă€r delaktiga och skapande, sĂ€ger hon.

undefined
Eva Ekselius nominerades till Augustpriset för sin fackbok. “Jag var sĂ„ lĂ€ttad, annars hade den kanske försvunnit i glömska“, sĂ€ger hon, som skrev delar av den i sommarhuset.

SjÀlv vÀxte Eva Ekselius upp i en sekulÀr familj i SmÄland.

– Jag minns att man kĂ€nde till Förintelsen och att man lĂ€ste Anne Franks dagbok. Kriget var inte hemma hos oss, men det var vĂ€ldigt nĂ€ra, sĂ€ger hon.

Vid krigsslutet kom Àven vittnesmÄlen om vad som hade hÀnt.

– Hela skolan fick gĂ„ pĂ„ bio för att se en film och de bilderna glömmer jag aldrig. De visade hur döda judar skyfflades ner i dikena. Det var de vĂ€rsta scenerna frĂ„n förintelselĂ€gren och morden och utplĂ„ningen, sĂ€ger Eva Ekselius.

Som tonÄring fick hon uppleva det som hÀnde efterÄt. NÀr judarna skulle fÄ ett eget land.

– Jag har varit jĂ€ttemĂ„nga gĂ„nger i Israel och Palestina, men den första gĂ„ngen var nĂ€r jag hade tagit studenten. DĂ„ jobbade jag pĂ„ kibbutz en sommar och sedan liftade jag och en kompis runt i Israel.

Sedan dess har bilden blivit mer komplex och konfliktartad.

– DĂ„ var jag vĂ€ldigt uppfylld av den hĂ€r bilden av hur man kom till ett land utan folk och fick landet att blomstra. Det var en vĂ€ldigt förenklad och romantisk bild, som bara delvis var sann, och dĂ€r man blundade för massa andra viktiga aspekter. Den bild vi hade dĂ„ var att Israel var ideallandet.

undefined
Förutom en bakgrund inom journalistik har Eva Ekselius forskat och skrivit en avhandling i litteraturvetenskap. “Jag hade den utbildningen och erfarenheten att kunna ta mig an ett sĂ„dant hĂ€r stort projekt“, sĂ€ger hon.

Tillbaka i Sverige studerade Eva Ekselius konsthistoria, litteraturhistoria och filosofi. Hon bytte dÀrefter poesiaftnar i Lund till politiska diskussioner i Stockholm. Hon jobbade pÄ Dagens Nyheter och fortsatte med det i nÀstan 50 Är.

– Mitt tema som journalist har nog varit mĂ€nskliga rĂ€ttigheter och social rĂ€ttvisa och kvinnors empowerment, sĂ€ger hon.

Det Àr Àmnen hon bevakade för tidningen, men som Àven finns i hennes bok och som den franska revolutionen lade grunden för.

– Man avskaffade stĂ„ndssamhĂ€llet och alla manliga medborgare fick samma friheter och rĂ€ttigheter, sĂ€ger Eva Ekselius.

Hon sÀger att judarnas historia ocksÄ synliggör Europas historia, med dess vetenskapliga, kulturella och politiska framsteg. För att bilda demokratin.

– Det Ă€r sĂ„ grundlĂ€ggande för vĂ„rt samhĂ€lle och hela 1800-talet gick Ă„t för att genomdriva det, sĂ€ger hon och nĂ€mner Ă€ven det motstĂ„nd som fanns, med den tidens diskriminering, nationalism och extremism.

– Hur det gĂ„tt för judarna Ă€r pĂ„ nĂ„got sĂ€tt mĂ„ttet pĂ„ hur pass demokratiska vi förmĂ„tt vara. Det tycker jag att vi behöver pĂ„minnas om. För jag kĂ€nner att vi nu Ă€r i ett lika omvĂ€lvande skede som dĂ„. Risken Ă€r att vi kan förlora det vi erövrat, sĂ€ger Eva Ekselius och tar upp sĂ„vĂ€l Rysslands krig i Ukraina som anti-demokratiska krafter i andra delar av Europa.

undefined
“Jag har varit sommargotlĂ€nning sedan 50 Ă„r tillbaka“, sĂ€ger Eva Ekselius som har sitt sommarhus i Hamra, men som frĂ„n början var i hennes dĂ„varande mans slĂ€kthus i Ljugarn.
undefined
Innan Eva Ekselius köpte sommarhuset i Hamra var hon nere pÄ Storsudret pÄ somrarna och besökte vÀnner, hyrde en stuga pÄ HolmhÀllar eller cyklade runt med tÀlt. "Jag har lÀrt kÀnna varje stÀlle pÄ Storsudret och sovit dÀr och vaknat med att kossorna knuffade pÄ tÀltet", berÀttar hon.

Under Ären har hon ocksÄ ÄtervÀnt till Israel och Palestina, bland annat med organisationen Kvinna till kvinna. DÀr har de haft dialogmöten med lokala kvinnogrupper frÄn bÄda sidor.

– DĂ„ fanns fortfarande möjligheter att resa över grĂ€nser och trĂ€ffa varandra. SĂ„ smĂ„ningom ökade spĂ€nningarna, sĂ„ att det blev livsfarligt för dem att umgĂ„s med varandra. Den andre var ju fienden, sĂ€ger Eva Ekselius.

Den palestinska och den israeliska kvinnorörelsen som hade stöttat varandra, skildes Ät.

– Det var Ă€ndĂ„ fantastiskt med de palestinska kvinnorna som slogs för att fĂ„ rĂ€ttigheter och Ă€ndrad lagstiftning, men de fick ge upp det bit för bit och allt handlade till slut om en vĂ€ldigt laddad politisk konflikt, sĂ€ger Eva Ekselius.

Sedan Hamas attack och Israels invasion av Gaza förra Äret, fortsÀtter konflikten att eskalera.

– Det Ă€r sĂ„ hemskt sĂ„ man vill nĂ€stan inte tĂ€nka pĂ„ det, sĂ€ger Eva Ekselius innan hon fortsĂ€tter.

– Även om det blir vapenvila och Ă€ven om det skulle bli ett fredsavtal har jag vĂ€ldigt smĂ„ förhoppningar om att det skulle bli ett rĂ€ttvist fredsavtal. Jag vill gĂ€rna att man ser likheterna snarare Ă€n skillnaderna, sĂ€ger hon.

SjÀlv ser hon likheter mellan det judiska folkets historia och det palestinska.

– De Ă€r ett folk utan land, precis som judarna var ett folk utan land.

undefined
Eva Ekselius har prisats för sin fackbok “Vakna mitt folk! Det judiska Europa mellan den franska revolutionen och den ryska“, utgiven av Volante förlag.

Eva Ekselius har skrivit om en historisk tid, dÀr ett folk gick frÄn att vara en inÄtvÀnd minoritet till en integrerad del av samhÀllslivet. Och ett Europa som gick igenom en utveckling som Àven innebar kris och hot. En tid som hon Àven kÀnner igen.

– Jag kĂ€nner att omvĂ€lvningen nu Ă€r sĂ„ djupgĂ„ende. NĂ€r allt vi byggt sedan dess pĂ„ sĂ€tt och vis kan rasa samman, om det inte i stĂ€llet Ă€r början pĂ„ nĂ„got nytt.

Eva Ekselius

Eva Ekselius föddes 1942 och har arbetat som journalist pĂ„ Dagens Nyheter i nĂ€stan 50 Ă„r, frĂ€mst pĂ„ kulturredaktionen. 

Hon Àr doktor i litteraturvetenskap och har Àven specialiserat sig pÄ forskning om judisk kultur, religion och historia.

Efter judiska studier pĂ„ Paideia skrev hon ett examensarbete 2007, som blev starten pĂ„ en lĂ„ng inlĂ€snings- och skrivprocess för hennes verk “Vakna mitt folk!“

2023 nominerades boken sÄvÀl till Augustpriset i fackboksklassen och Stora fackbokspriset. 2024 fick hon bÄde Axel Hirschs pris av Svenska akademien och Kungliga Vetenskapsakademiens författarpris.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!