Med sin rykande fÀrska bok om hÄrt handarbetande kvinnor i sin hand Àr Wiveca Schartz uppfylld av lust att berÀtta.
â Tanterna sydde ihop gĂ„vor över hela vĂ€rlden! Till fattiga i Indien och till jordbĂ€vningsoffren i Agadir. Det Ă€r miljontals kronor av tusentals tanter och vĂ€ldigt mĂ„nga unga flickor, sĂ€ger hon och berĂ€ttar om de samlade rĂ€kenskaperna bara under tre Ă„r i 1990-talets början.
DÄ samlade öns kyrkliga syföreningar in tre och en halv miljon kronor, motsvarande nÀra tio miljoner i dag.
â Det Ă€r sĂ„nt som hade glömts om inte den hĂ€r boken hade kommit, sĂ€ger Wiveca Schwartz och viftar ivrigt med omslaget till "GĂ„vor av hĂ€nders verk".
NÀr hon för 40 Är sedan började som distriktsstudieledare pÄ Sveriges kyrkliga studieförbund fanns 125 kyrkliga syföreningar pÄ ön. Till det kom de frikyrkliga och Röda Korsets alla syföreningar.
â Det var fler Ă€n 200 syföreningar. NĂ€r jag pratar med folk Ă€r det mĂ„nga som minns hur de fick följa med farmor eller mormor pĂ„ fester och auktioner före jul, sĂ€ger Wiveca Schwartz och berĂ€ttar hur hon 1993 fick Ingeborg LingegĂ„rds stipendium och lovade att skriva en bok.
Det dröjde 26 Är, men lagom till Visborgskyrkans 50-Ärsjubileum i söndags kom boken frÄn tryckeriet. GrundplÄten till Visborgskyrkan, och till kyrkan i Slite, kommer just frÄn kyrkliga syföreningar.
â FörstĂ„ att jag satt i Visborgskyrkan och grĂ€t med boken i min hand. Cirkeln var sluten, sĂ€ger Wiveca Schwartz.
1993 var hon med och sammanstÀllde en utstÀllning som lockade storpublik till Fornsalen. DÀr visades syföreningarnas betydelse.
â Vi stĂ€llde ut levande tanter i ett hörn som sĂ„g ut som inne i en prĂ€stgĂ„rd, med stolar, soffa och en chiffonjĂ©. DĂ€r satt de och drack kaffe och Ă„t gorĂ„n, och berĂ€ttade om sina syföreningar, sĂ€ger Wiveca Schwartz.
I tio Ärs tid har hon förvarat unik dokumentation efter utstÀllningen om öns kvinnohistoria i garderoben i sitt sovrum. DÀr finns tidningsklipp och fakta om de kyrkliga syföreningarna. För nÄgra Är sedan fick Wiveca en frÄga frÄn en kvinna i Vall om socknens kyrkliga syförening och dÄ Äkte pÀrmarna fram. DÀr gömdes historien om Mathilda Kolmodin, prÀsten Mikael Kolmodins fru i Vall, som 1908 grundade socknens kyrkliga syförening.
â Det var som om alla tanterna kom till mig. De ska inte bara hamna i arkivet dĂ€r ingen hittar dem. Jag mĂ„ste berĂ€tta om dem innan jag dör, sĂ€ger Wiveca Schwartz.
Fotografen Tommy Söderlund har varit bildredaktör och ocksÄ tagit flera bilder i boken. Bland annat av Marik Vos som gjorde klÀder och scenografi till Ingmar Bergman och belönades med en Oscar, som anlÀnde med postbilen till Vamlingbo frÄn Hollywood. DÀr berÀttas ocksÄ mer okÀnda kvinnors historia.
â Ibland var nĂ„gon kvinna i en syförening förestĂ„ndare i en telefonstation, snacka om information som utbyttes dĂ„, sĂ€ger Wiveca Schwartz och fĂ„r allvar i rösten nĂ€r hon berĂ€ttar om kvinnans svaga stĂ€llning i 1800-talets slut.
För ekonomin, den hörde till mÀnnen och styrdes av dem.
â De enda pengarna kvinnan fick hand om var Ă€ggpengarna, frĂ„n försĂ€ljningen av Ă€gg som fanns pĂ„ nĂ€stan alla gĂ„rdar. Men syföreningspengarna var deras pengar och de fick de behĂ„lla, sĂ€ger hon.
Kanske kvinnans ökade stÀllning ocksÄ Àr förklaringen till att antalet syföreningar i dag bara Àr en spillra i jÀmförelse.
â DĂ„ var det slut med hemmafruar, de vĂ€xer inte pĂ„ trĂ€d i dag, sĂ€ger Wiveca Schwartz.