Irene Duckert har varit konstnärlig ledare för Teaterambulansen sedan starten. Förra året valde gruppen att pausa sin verksamhet och inte söka något verksamhetsstöd från regionen, vilket de inte heller kommer att göra i år.
– Inte om vi söker för att få 65 000 som vi har fått innan. Det är ohållbart. Man kan inte bränna ut sig i båda ändarna, det blir för mycket ideellt arbete och det går inte i längden, säger Irene Duckert.
För några år sedan var inställningen den motsatta.
– Då satsade vi och fick massa pengar från staten. Då tänkte vi också att när vi hade arbetat så mycket och fått så mycket cred, kommer regionen att öka verksamhetsstödet så att vi får en tydligare och bättre grund att stå på. Vi var väldigt hoppfulla, men utan regionen i ryggen är det svårt att fortsätta att göra den här scenkonsten som vi har gjort de senaste åren, säger Irene Duckert.
Teaterambulansen har funnits och turnerat på ön sedan 1997. De har bland annat gjort “Vinga på villovägar“ för förskoleåldern, “Kom så kommer vi“ för högstadieelever och “Jag är här“ för skolbarn.
– Jag vet inte hur många gånger som vi har åkt runt och spelat barnteater och dockteater och mycket interaktiv teater, lika mycket med barnen som för barnen, säger Irene Duckert.
Verksamheten har varit vilande förut, men 2016 gjorde hon en nystart med sina egna barn, Meera och Theodor Ryan.
– När vi kunde göra teaterprojekt på Gotland var det något av det mest spännande och roliga jag har gjort. Jag såg fram emot att fortsätta göra det. Nu känns det så himla tråkigt, säger Theodor Ryan, som växte upp med Teaterambulansen.
Hen arbetar numera bara på fastlandet och säger att något går förlorat när lokala teatergrupper försvinner.
– Det fanns ett mervärde att ha en teater i samma kontext, och på en ö, med berättelser utifrån den verkligheten, säger Theodor Ryan.
Förutom att vara scenkonstnär och regissör är Theodor Ryan ordförande för den nationella intresseorganisationen Teatercentrum. Bland deras hundratal medlemmar märker hen en oro över hur de fria teatergrupperna ska klara sin finansiering. Speciellt på landsbygden.
– Det vi ser nu är att det statliga kulturstödet dras in och det är de utanför de stora städerna som drabbas. Det är där som kommunerna ofta har svårt att ha höga kulturstöd, som gör det möjligt att bedriva professionell teaterverksamhet. Då drabbas man extra hårt, säger Theodor Ryan.
Kommunernas budget styr även deras inköp av scenkonst.
– Det som får det att fungera för många friteatergrupper är att sälja skolföreställningar. Där var Region Gotland en som köpte många teaterföreställningar, men det var svårt att planera vår verksamhet för att inköpen kom relativt sent, säger Theodor Ryan.
Oscar Lindster (S) är ordförande i kultur- och fritidsberedningen. Han har fått signaler om att kulturstöden inte är tillräckliga för flera aktörer.
– Vi hade önskat att vi hade kunnat lägga ännu mer på kulturen, men vi har den ekonomiska situationen vi har, säger Oscar Lindster.
Han hänvisar också till att de statliga kulturstöden minskar och att detsamma gäller i många kommuner och regioner, men inte på Gotland.
– I år var vi den regionen i landet som räknade upp mest, i takt med inflationen, säger han.
Inför nästa år ligger ökningen på fyra procent.
– Det ligger mer i den potten än i år, påpekar Oscar Lindster.
Ändå är det svårt för grupper som Teaterambulansen att klara sig på det.
– Det är klart att det är jättetråkigt att det försvinner, säger han.
En friteatergrupp som fortsätter är Teatervagnen, som var en del av Romateatern innan de lade ner i år. Eva Carlberg är medgrundare och verksamhetsledare för vagnen och säger att det går bra för dem.
– Det är tufft för alla som utövar kultur på Gotland, men teatervagnen har ett bra samarbete med regionen som har köpt in skolföreställningar, säger Eva Carlberg.
För Unga Roma väntar också en omstrukturering. Karin Kickan Holmberg, som har verkat i teatergruppen i 20 år, är en av dem som slutar.
– Jag kliver av Unga Roma, det gör jag, men Unga Roma finns kvar och det finns inga konflikter i botten, säger grundaren, skådespelaren och regissören.
Beslutet har delvis med teatergruppernas situation att göra.
– En del av det är att det är så otroligt mycket administration, med ansökningar och återrapportering, för de små slantar man får, säger Kickan Holmberg.