Under måndagen drog Apoteksgruppen igång en mediekampanj som ska lyfta fram kedjans farmaceuter och stärka varumärket. Sammanlagt har man producerat sex filmer som ska pytsas ut i tv och på sociala medier under året. I dessa förekommer ett ansikte som lär vara bekant för somliga gotländska apotekskunder: Christina Norrby, som driver Apoteksgruppens apotek Visborg.
– Jag har ju på sistone synts en del i tv-rutan, där jag bidragit med rådgivning. Jag antar att det var därför jag tillfrågades. Jag blev lite fundersam först, men nappade så fort jag fattade konceptet: Att sprida kunskap apoteken och oss som jobbar där, och att göra det humorn som redskap, säger hon.
Hennes roll i filmerna är att agera snusförnuftig motpart till komikerprofilen Peter Magnusson, som spelar en excentrisk kund med förkärlek för udda frågor.
Kan du känna igen hans personlighetstyp och frågorna han ställer från din vardag som farmaceut?
– Haha, nja. Det är så klart väldigt tillskruvade situationer som uppstår i de här filmerna. Men man får förstås vara med om en hel del i den här branschen. Många kommer till oss innan de haft kontakt med läkare eller vårdcentral, så vi är vana att få alla sorters frågor.
Christina Norrby är alltså ingen nykomling i tv-sammanhang, men denna inspelning blev hennes första skådespelargigg.
– Jag blev överraskad över hur lång tid det ändå tar att få ihop en reklamfilm. Det är flera dagars arbete för några sekunders film.