Under två dagar pågår Gotland Game Conferens på Wisby strand. För studenterna vid universitetets utbildning i speldesign innebär det gästföreläsningar, möjlighet att visa upp sig för både en professionell jury och för allmänheten.
På måndagskvällen visade studenterna cirka 25 spelprojekt som allmänheten kunde testa. Projekten kommer även att bedömas av juryn och under tisdagen kommer priser att delas ut inom flera olika kategorier.
Ahmad Ali och William Höglund, var två av skaparna till spelet Naar, ett av de spel som presenteras under konferensen. Spelet är ett action/äventyrsspel baserat på arabisk folktro där spelaren är en djinn, en arabisk ande/demon, som förklädd till människa slåss mot andra djinner.
Ahmad Ali och William Höglund ser konferensen som ett viktigt sätt att knyta kontakter.
– Det gäller att skapa kontakter redan här på skolan, det är viktigt att visa upp sig, säger William Höglund.
Han får medhåll av Ahmad Ali:
– Det är stor konkurrens, men med en examen, mycket kontakter och en bra portfolio så går det nog ganska bra.
Det finns två vägar att gå, menar de. Antingen få anställning på ett större företag eller att gå ihop några stycken och starta eget. I det senare fallet har det blivit allt vanligare med sponsorer som ger stöd till utvecklingen av en spelidé.
– Det svåra är att få ut spelet, det finns många spel som ser ungefär likadana ut. Om ett större företag redan har gjort något liknande så tjänar man inte så mycket, säger Ahmad Ali.