Filmbranschens glamourösa framsida, har en betydligt smutsigare baksida.
â Filmbranschens koldioxidutslĂ€pp Ă€r i paritet med den tunga industrin â framför allt Ă€r det enorma mĂ€ngder resor â och det kĂ€nns inte bra, sĂ€ger Ville Jegerhjelm, filmkommissionĂ€r pĂ„ Film pĂ„ Gotland.
Han tror att branschens eget upplÀgg, dÀr varje filmproduktion innebÀr nytt folk, nya platser och tidspress, Àr en del av problemet.
De senaste Ären har ÀndÄ en diskussion om hur filmbranschen ska kunna bli mer hÄllbar, vuxit fram.
â För att komma Ă„t problemen mĂ„ste vi attackera det som heter samproduktion, sĂ€ger Ville Jegerhjelm.
Samproduktioner innebÀr att flera regioner eller lÀnder gÄr in med pengar i filmproduktioner, i utbyte mot att delar av produktionen förlÀggs dÀr. Genom den exponeringen för filmpubliken hoppas platsen stÀrka sitt varumÀrke och locka till sig besökare.
Ville Jegerhjelm nÀmner "Bergman Island" som ett exempel dÀr Gotlands filmfond gÄtt in med pengar. Filmen spelades in pÄ Gotland (FÄrö), i Belgien, Tyskland och Frankrike.
â Fyra-fem lĂ€nder Ă€r med och lĂ€gger in pengar i potten och alla vill att man ska spela in pĂ„ den platsen, sĂ„ filmproduktionen blir ett resande sĂ€llskap.
Nu pÄgÄr ett arbete för att se hur samproduktioner i norra Europa skulle kunna förÀndras.
â Det kan till exempel handla om att ett av lĂ€nderna inte har inspelning hos sig utan bara har efterbearbetning. DĂ„ behöver man inte flyga dit en massa folk, sĂ€ger Ville Jegerhjelm.
Film pÄ Gotland kommer ocksÄ att börja anvÀnda ett digitalt verktyg, som utgÄr frÄn FN:s globala mÄl och mÀter miljömÀssig, social och ekonomisk hÄllbarhet. Verktyget Àr framtaget av Ronny Fritsche, som har en bakgrund hos Film i VÀst, och Simon Strandvik pÄ företaget Greentime.
â Det Ă€r det enda nationella verktyget som finns och nu har alla Sveriges produktionscenter enats om att anvĂ€nda det. Vi kommer att anvĂ€nda det hĂ€r vid alla större produktioner som kommer till Gotland.
Genom att mata in en massa information om produktionen och hur den ska genomföras fÄr man poÀng inom de olika omrÄdena. Verktyget innehÄller ocksÄ en koldioxidkalkylator.
Ăven mindre förĂ€ndringar kan göra produktionerna mer hĂ„llbara.
â Det kan handla om att behĂ„lla folk över helgen, men dĂ„ mĂ„ste man kunna erbjuda dem ett utbud för att fĂ„ dem att stanna. DĂ„ sparar man pengar, tid, resor och skapar större lugn i produktionen Ă€n nĂ€r alla ska med flyget pĂ„ fredagseftermiddagen, sĂ€ger Ville Jegerhjelm.
Resorna Àr bara ett av problemen.
â Det vĂ€ldigt mycket slit och slĂ€ng i filmbranschen, sĂ€ger Ville Jegerhjelm.
Han berÀttar om en filmproduktion i Finland, dÀr man samarbetade med Röda korset. Röda korset gick ut och sökte klÀder för filmproduktionens rÀkning. Produktionen sparade pÄ sÄ vis in hela kostymbudgeten och nÀr inspelningen sedan var över fick Röda korset tillbaka klÀderna.
â MotstĂ„ndet generellt mot hĂ„llbarhetsarbete Ă€r att man tror att man mĂ„ste göra en massa uppoffringar. Det hĂ€r tar initialt lite tid, men anvĂ€nder man verktyget ser man ganska snabbt att man kan spara bĂ„de tid och pengar som man kan lĂ€gga pĂ„ annat â som kvalitet.
Ville Jegerhjelm, som nyligen följt Göteborgs filmfestival hemma vid datorn, ser en framÄtrörelse.
â Hela branschdelen av festivalen handlade om hĂ„llbarhet. Det kĂ€nns vĂ€ldigt positivt tycker jag.