Om man fÄr tro förhandsspekulationerna har "Holy spider" goda chanser att bli nominerad till en Oscar. Men filmens regissör kÀnner ingen större entusiasm inför Oscarsgalan eller allt det kampanjarbete som krÀvs för att bli uttagen.
DÀremot Àr han glad över att fÄ representera Danmark, vilket kÀnns som ett erkÀnnande frÄn hans hemland sedan flera Är.
ââSverige har varit vĂ€ldigt öppet och omfamnat mig, men Danmark har haft en liten fördröjning. Jag har ena foten i den ena kulturen och andra foten i en annan. Jag kĂ€nner mig fortfarande svensk, ocksĂ„, men nu har jag bott i Danmark i mĂ„nga Ă„r och mitt barn Ă€r danskt, sĂ€ger Ali Abbasi.
Han tror ocksÄ att det Àr nyttigt för dansk kultur med ett sÄ pass internationellt projekt.
ââJag tror att de kör för mycket pĂ„ monokulturen ibland. Det hĂ€r Ă€r en film som Ă€r pĂ„ farsi och som Ă€r inspelad i Jordanien, men mĂ„nga viktiga jobb Ă€r gjorda av danskar, fotografen och klipparen och sĂ„ vidare, sĂ€ger han.
"Holy spider" bygger pĂ„ den verkliga historien om seriemördaren Saeed Hanaei, som mördade 16 prostituerade i den iranska staden Mashhad för 20 Ă„r sedan â och fick status som hjĂ€lte för mĂ„nga i landet.
"Inte bara bullshit"
Filmen har blivit starkt förknippad med protesterna i Iran dÀr tiotusentals unga riskerar livet pÄ gatorna i demonstrationer mot kvinnoförtryck och religiöst tvÄng. NÀr det gÀller filmkonstens förmÄga att göra skillnad pÄ riktigt har Ali Abbasi alltid sett sig sjÀlv som en cyniker, men sÀger att "Holy spiders" genomslag fÄtt honom att börja omvÀrdera.
ââJag blir irriterad nĂ€r folk sĂ€ger att film ska förĂ€ndra vĂ€rlden eller mĂ€nniskor. Men jag ser verkligen med den hĂ€r filmen att den faktiskt har betydelse. Det kunde jag ju inte veta, men jag Ă€r glad att den har betydelse. Jag tror att jag vill fortsĂ€tta att göra film som kanske Ă€r lite mer explicit politisk. Nu vet jag att allt inte bara Ă€r bullshit, sĂ€ger han.
PÄ förhand ville han mest göra en variant pÄ klassisk film noir, eller "persian noir" som han kallar det. Den svartsyn som prÀglade de klassiska thrillerfilmerna passar bra för det iranska samhÀllet, tycker Abbasi.
ââAtt leva i Iran Ă€r som att leva i en film noir. PĂ„ dagen Ă€r det en grej, men pĂ„ natten en helt annan. Du kan inte lita pĂ„ nĂ„got, du kan inte lita pĂ„ myndigheterna, alla Ă€r korrupta och "what you see is never what you get".
GrundlÀggande ondska
Det dÀr noir-tillstÄndet Àr i och för sig inte unikt för just Iran, det utmÀrker mÄnga platser som plÄgas av korruption och orÀttvisor, tror han.
ââJag tror att det Ă€r samma sak om du Ă„ker till Mexiko eller Ryssland. Film noir kommer ifrĂ„n det hĂ€r att man Ă€r desillusionerad över att det skulle finnas en grundlĂ€ggande godhet i vĂ€rlden och i stĂ€llet förstĂ„r att det snarare finns en grundlĂ€ggande ondska, som förmodligen ocksĂ„ alltid vinner om inte nĂ„got extraordinĂ€rt hĂ€nder.
Vad hans nÀsta filmprojekt blir har han ingen aning om.
ââOm Ruben (Ăstlund) satt hĂ€r skulle han ge dig en pitch pĂ„ nĂ€sta film. TyvĂ€rr Ă€r jag inte lika förberedd. Det tog 15 Ă„r att göra den hĂ€r filmen, men jag ska bli snabbare. Jag ska öka tempot och om jag kommer ner till fem Ă„r sĂ„ Ă€r jag glad.