Brozén: Vattenlösning kan bli cykelled

Fåröbon Frans Brozén menar att en cykelled på Fårö är ett måste, i dag lever cyklisterna i livsfara. Detta skulle kunna kombineras med en lösning på öns vattenproblem.

Fåröbon och politikern Frans Brozén har många visioner om hur Fårö ska utvecklas. Bland annat vill han att vägen breddas och att en vattenledning dras från kalkbrottet Står norr om Fårösund.

Fåröbon och politikern Frans Brozén har många visioner om hur Fårö ska utvecklas. Bland annat vill han att vägen breddas och att en vattenledning dras från kalkbrottet Står norr om Fårösund.

Foto: Magnus Ihreskog

Fårö2019-09-21 12:37

Under flera somrar har regionen till höga kostnader tvingats köra vatten med tankbil från Fårösund till Fårö.  

Det är en lösning som inte är hållbar i längden, menar Fåröbon och politikern (L) Frans Brozén. Vid Sudersand har, uppskattar han, 30-40 nya hushåll tillkommit inom kommunalt vattenområde bara de senaste fem åren.

Brozén har en vision om att parallellt skapa en säkrare cykelled och komma till en lösning på vattenproblematiken.

För det första: Sluta ge bygglov inom områden med kommunalt vatten men där vattenmängden inte är tillräcklig.

– Eller sätt krav på att allt vatten används två gånger, säger han. Det skulle gå att vid nybyggen till inte allt för hög kostnad investera i rening och lagring för att använda dusch- och tvättvatten ytterligare en gång som spolvatten i toaletter.

På sikt skulle det bli billigare för den enskilde, men också för samhället i stort.

– Det här måste tas från politikerhåll, det gäller att våga testa, tänka nytt. Varför inte göra Fårö till ett försöksområde, funderar han.

Frans Brozén, som ständigt är full av idéer för att utveckla landsbygden, har även som vision att leda vattnet från kalkbrottet Bunge Stucks nordväst om Fårösund över till Fårö.

– 300 000 kubikmeter vatten släpps varje år direkt ut i Östersjön, det skulle kunna göra oerhörd nytta här på ön.

Hans idé är att en sådan vattenledning fräses ned längs huvudvägen och där de fastighetsägare som vill kan koppla på sig och sedan svara för den rening som behövs.

– Det skulle kunna göras i samarbete med Trafikverket, blanda upp använd 0,20-sten och lägg det som grund till en breddning av vägen som gör att cyklister får plats, säger Frans Brozén.

Enligt Brozén anser Trafikverket att säkerheten inte blir tillräcklig och att det krävs separering av väg och cykelled.

– Men det kan ju inte bli sämre än i dag. I dag är det livsfarligt att cykla under semesterperioden, det finns ingen vägren alls.

Det gäller att skapa lagar och regler som är kompatibla med verkligheten, menar han. Visar sig tagna beslut dåliga måste de kunna rivas upp och förbättras.

– Och funkar det inte lokalt får man väl gå till regeringen och be om undantag. Man får inte vara inskränkt här, man måste se lösningar på de problem som finns.

När Frans Brozén kommer igång kan han prata hur länge som helst, om det projekterade äldreboendet intill Bergmancentret, om reningsverket vid Kyrkviken, om att ytterligare ett borde byggas i Ekevikentrakten, om vattenfyndigheten i Ava där det missats att söka vattendom varför den inte kunnat användas i sommar.

– Och träsken här på Fårö, de håller på att växa igen, vilket innebär färre vattenspeglar i landskapet och på sikt. mindre grundvatten. De behöver rensas.

Ett jätteprojekt, förstås, som bör bli verklighet inom de närmaste tio åren, anser han.

– Rensmassorna skulle kunna läggas runt träsken och göras till utflyktsmål för fågelskådning och naturvandring med eventuellt fiske.

Även om den eviga bro-frågan har Frans Brozén sin uppfattning klar:

– Bygg ingen bro till Fårö förrän det finns en cykelled och tillräckligt p-platser vid besöksmålen. Och offentliga toaletter! I dag finns knappt några offentliga toaletter alls för människor som kommer hit efter att ha suttit timmar i kö.

Ingen bro förrän infrastrukturen på Fårö förbättrats, menar Frans Brozén.
Ingen bro förrän infrastrukturen på Fårö förbättrats, menar Frans Brozén.
cykelturism

Det var Ulf Lundell som uppfann cykelturismen på Gotland. Så sade han under sommarens konsert på Fårö. Och kanhända ligger det en del i det.

Jack Råstedt och de andra karaktärerna i romanen "Jack" från 1976 cyklade norrut från Visby och övernattade bland annat på Sudersand. Där festades på vin och whisky och till frukost åts hallonkräm med mjölk.

I verkligheten gjorde Lundell och hans kompisar detsamma. Romanen kom att ha stor inverkan på mängden ungdomar som hojade på Gotland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!