Antalet konserter och kulturevenemang ökade förra året, medan antalet företagsarrangemang minskade. 16 600 personer besökte S:t Nicolai ruin förra året, 4 400 fler än året innan. Men trots det blev 2015 sjunde förluståret i rad för Kultudralen AB.
Stefan Wramner, som efterträdde Björn Jansson som ordförande förra året, är nöjd trots ett minus på 311 000 kronor. Även om det är en förlust så är resultatet nästan 90 000 kronor bättre än 2014.
– För första gången hade vi ett positivt cash flow. Det kom in mer pengar som gick ut. Det som tynger oss är avskrivningarna. Det optimala är förstås att klara avskrivningarna också, men vi vill inte ge avkall på den mix av arrangemang vi har. Det måste finnas utrymme för kulturarrangemang som inte har så stark ekonomi, säger han och påpekar att Kultudralen AB är ett non-profit bolag.
Upprustningen av S:t Nicolai ruin kostade nära 20 miljoner kronor. Men eftersom arbetena till största delen gjordes med offentligt stöd från flera håll är kapitalkostnaderna inget större problem för bolaget. Räntekostnaden förra året var bara drygt 1 000 kronor.
Kultudralen har ett eget kapital på 6,3 miljoner kronor, så några förlustår till klarar bolaget.
2014 tecknade Kultudralen AB ett treårigt avtal med Go Gotland AB. Eventbolaget har betalat en fast summa per år för att sedan ta alla intäkter från uthyrningen som man ansvarar för. Avtalet har gjort det svårt för Kultudralen att vända minus till plus.
Den 1 februari 2017 löper kontraktet ut.
– Vi är väldigt nöjda med samarbetet och hoppas att vi kan komma överens om en fortsättning, säger Stefan Wramner och berättar att diskussionen om nästa avtalsperiod pågått sedan en tid tillbaka.
Förutom att förhandla med Go Gotland så diskuterar Kultudralen förbättringar på ruinen med Gotlands museum och Statens fastighetsverk.
– Vi diskuterar hur vi bättre kan vädersäkra ruinen. Genom det skulle vi kunna förlänga säsongen vår och höst. Det skulle förbättra ekonomin, säger Stefan Wramner som tillägger att inga åtgärder planeras till 2017.